Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Gjør fysisk vondt

Det var Ramóns kveld i «Hver gang vi møtes». Vi anmeldte låt for låt.

RAMÓNs KVELD: Hedersgjest i kveld var Ramón Torres Andresen alias Ramón. Låtene hans blir tolket av (f.v.) William Kristoffersen, Mari Boine, Ingrid Helene Håvik, Matoma, Emelie Hollow og Odin Staveland. Foto: Vegard Breie
RAMÓNs KVELD: Hedersgjest i kveld var Ramón Torres Andresen alias Ramón. Låtene hans blir tolket av (f.v.) William Kristoffersen, Mari Boine, Ingrid Helene Håvik, Matoma, Emelie Hollow og Odin Staveland. Foto: Vegard Breie Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

TV: Ramón Torres Andresen, eller bare Ramón, var kveldens hedersgjest i «Hver gang vi møtes». Han er en artist som nok er aller mest kjent for dem som frekventerer VG-lista Topp 40 og hører på NRK P3, men på kort tid har han satt dype spor etter seg med personlige tekster og låter som er strømmet over flere titalls millioner ganger på Spotify. Han har over en halv million månedlige lyttere på samme strømmetjeneste. Ikke dårlig for en artist som nesten uten unntak synger på norsk.

Han startet tidlig i Oslo Soul Children, og har de siste sju åra gitt ut singler, ep-er og ett album. Låtene er stort sett blitt til i samarbeid med produsent Andreas Bache-Wiig.

I kveld ble han tolket av de seks andre deltakerne, og vi anmeldte som vanlig låtene fortløpende.

Gjør fysisk vondt

William Kristoffersen: «Smil pent» (Ramón Andresen /Andreas Bache-Wiig)

Ramón håpet at William ville gjøre det «skikkelig danseband», og her er det rett på med en intro med både selveste «dansebandinstrumentet» saksofon, trombone og trompet. Et lite øyeblikk der minner den om «La det swinge» i «støtet».

«Smil pent» kom høsten 2021 og er veldig typisk for den programmerte popen som gjennomsyrer radioen for tida, med en vokal som veksler mellom falsettsang og «snakkesynging». Originalen flyter ikke veldig godt, og det gjør ikke Williams tolkning heller. Vokalt er det heller ikke bra. Han har beholdt originalteksten og nærmer seg dansemusikken, men det lystige fest-uttrykket passer ikke til den tross alt triste teksten om oppbrudd. Det er lett å skjønne at den ikke er skrevet for dansebandsjangeren. En middels start på Ramóns kveld.

Gjør fysisk vondt

Emelie Hollow: «Jeg elsker deg, men» (Andresen / Bache-Wiig / Jens Idsø Andersen / Aksel Krystad)

Med originalens 6, 6 millioner avspillinger bare på Spotify er dette en låt mange, spesielt unge, har et forhold til. Temaet er universelt. Musikalsk er det ikke lagt opp til fiksfakserierer, bare en fin melodi og et arrangement som bygger seg opp.

Her er det ingen ting som skal forstyrre. Det tar riktignok litt tid å venne seg til den litt «barnslige» stemmen til Emelie, men hun synger reinere og bedre enn de fleste. Versjonen hennes er en typisk popballade, fylt til randen med vemod og melankoli. Her stiller tekst og melodi mer på lag enn hos William, og den er da heller ikke så forskjellig fra originalen – bortsett fra at den bygger seg opp enda mer mot et slags klimaks.

Gjør fysisk vondt

Odin Staveland: «Tivoli» (Andresen / Bache-Wiig)

Ingen skal si at ikke dramaturgien i «Hver gang vi møtes» er gjennomtenkt. Ramón har snakket om forholdet, eller ikke-forholdet, til sin spanske far, og Odin varter opp med «Tivoli». Det er en vond låt for Ramón, om en far som skriker, slår og lukter sprit, og den fortjener å bli tatt på alvor. Odin gjør den som en hyllest til Ramón.

Og - akkurat som forrige lørdag viser Odin seg som den alternative artisten han vitterlig er, og vi har vel knapt hørt noe liknende i «Hver gang vi møtes». Han er en kunstner i ordets rette forstand, en artist som bruker alle virkemidlene i verktøykassa og som ikke gjør det enkelt for seg. Originalen er stakkato, men Odin drar den enda lenger i en versjon som «hogger» til. Den er ikke er lett å like, men den treffer som en kniv i hjertet. Han maner fram smerten. Den er nesten fysisk vond å høre på, men mot slutten letter trykket og sangen ender opp i et slags befriende primalskrik. Puh!

Gjør fysisk vondt

Mari Boine: «Risk» (Andresen / Bache-Wiig)

Med sin karakteristiske hvisking skaper Mari en egen atmosfære rundt seg og sangene hun tolker. Originalen til Ramón fra 2021 er dempet fra før, og hun gjør overraskende lite ut av den - bortsett fra at den dras inn i hennes samiske univers, med en litt annen instrumentering.

Mari har virkelig blomstret i «Hver gang vi møtes» og er belønnet med en sekser og en femmer av denne anmelderen, men her blir det litt for mye «plankekjøring». Jeg berøres ikke på samme måte som i hennes to første bidrag. Mari synger så flott, og på en rar måte blir det vakker poesi uansett om vi ikke skjønner språket. Der er teksting en fin ting! Uten den hadde vi ikke fått med oss Ramóns litt triste tekst om å bli eller gå i et forhold.

Gjør fysisk vondt

Ingrid Helene Håvik: «Ok jeg lover» (Andresen / Bache-Wiig)

Ramóns gjennombrudd fra 2022 satte ny rekord i antall avspillinger på ett døgn, nemlig over 700.000. Nå er tallet vokst til 22 millioner strømminger på Spotify på drøyt to år.

Ingrid starter med en slags rap-sekvens, før låten tar av som en liten eksplosjon i refrenget. Endelig viser Ingrid sin storhet som artist – samtidig som hun viser hvorfor Highasakite ble så store som de ble da de kom inn i vår bevissthet for 14 år siden. Stilmessig er hun ikke så langt unna kanonlåter som «Since Last Wednesday» og «Golden Ticket» på «Ok jeg lover», som attpåtil er «dratt ut» fra originalens drøye to minutter til nesten fire.

Gjør fysisk vondt

Matoma med Gabrielle: «Menn som meg» (Andresen / Bache-Wiig)

En skikkelig pangavslutning der! Det store spørsmålet hver lørdag er hvem Matoma har hentet opp til Kjerringøy for å synge, siden han ikke synger sjøl. For seerne er det ingen nyhet lenger, men det virker som om alle rundt bordet blir skikkelig overrasket.

Kveldens gjest er altså selveste Gabrielle, som stilte opp på et bilde med Ramón på VG-lista Topp 40 da han var tolv. Nå synger hun hans hit «Menn som meg», som han framførte på «Lindmo» høsten ’22. DJ Matoma er i sitt ess, og sammen med Gabrielle gjør han virkelig denne til sin. Det er blitt en skikkelig partylåt med et kult synthriff som godt kan komme til å leve sitt eget liv på strømmetjenestene. Om det blir en ny sesong neste år tenker jeg Gabrielle er med som deltaker sjøl!

Neste uke er William Kristoffersen hedersgjest.