NETTVERK: Dana Stevens og Julia Turner fra podcasten «Slate Culture Gabfest» og John Dickerson fra «Slate Political Gabfest» under en live-podcast i Brooklyn i 2014. De er nå en del av podcastnettverket Panoply, et av flere som er vokst fram i USA det siste året. Foto: Slate Political Gabfest
NETTVERK: Dana Stevens og Julia Turner fra podcasten «Slate Culture Gabfest» og John Dickerson fra «Slate Political Gabfest» under en live-podcast i Brooklyn i 2014. De er nå en del av podcastnettverket Panoply, et av flere som er vokst fram i USA det siste året. Foto: Slate Political GabfestVis mer

Gjør podcast til god butikk

Amerikanske podcastnettverk stjeler markedsandeler.

(Rett på nett): Da Alex Blumberg startet «Startup», en podcast om å starte en podcast, hadde han en slags plan. Med bakgrunn fra podcastfenomenet «This American Life» og trygg jobb i NPRs økonomipodcast «Planet Money» ville Blumberg starte noe for seg selv, og målsetningen var på sikt å etablere et større podcastnettverk.

De første episodene av podcasten skildret hans sjelekvaler ved å ha forlatt en trygg jobb og å skulle bygge opp en forretning fra ingen ting, helt uten erfaring i annet enn det journalistiske. Det har vel gått sånn passe. Så langt består «nettverket» Gimlet av to podcaster, Blumbergs egen og teknologiprogrammet «Reply All».

Men Blumberg er ikke den eneste. Podcast er i ferd med å bli god butikk, og i USA spretter podcastnettverk opp som paddehatter.

Konseptet er enkelt: man samler flere innholdsaktører under en felles redaksjonell og kommersiell paraply, med delt distribusjonsplattform og felles avdeling for salg av annonser og sponsorater. Det siste året har blant andre nettverk som Infinite Guest, SoundWorks og Kickstarter-finansierte Radiotopia dukket opp.

Bak de fleste nyetableringene står public radio-miljøer. Dette er kringkastere med en «public service»-modell ikke ulik den til NRK, BBC og andre europeiske almenkringkastere, med med en mer blandet finansieringsmodell, som også inkluderer reklame.

I USA har public broadcasting-aktører som NPR (National Public Radio) og WNYC lenge vært dominerende i podcastmarkdet, med suksesser som «This American Life» og «Radiolab». Også disse aktørene ekspanderer kraftig i takt med podcastens såkalte renessanse. NPR hadde enorm suksess med nyetableringen «Serial», og WNYC bygger på med stadig flere nye programmer i sin imponerende portefølje.

Den mest seriøse utfordreren til public radio-dominansen i det amerikanske markedet er nok nyetableringen Panoply.

Bak står nettmagasinet Slate, som lenge har levert gode podcaster som Slate Culture Gabfest og Slate Political Gabfest. Andy Bowers har drevet podcastvirksomheten til Slate i nesten ti år, og forteller til Mashable at det var sukesssen til «Serial» i fjor som fikk ham til å innse at markedet nå var åpent for å ta podcasting til et nytt nivå.

Panoply har blant andre The New York Times Magazine, Vulture, Huffington Post, Popular Science og New York Magazine med på podcastlaget.

Også kommersielt er det i ferd med å bli alvor. Annonsører flytter penger både fra radio- og mobilbudsjettene til podcast, og brukerne ser ikke ut til å plages av det i samme grad som de for eksempel gjør av reklamesnuttene som ligger før videoer på nettavisene. Som Andy Bowers påpeker til Fast Company har reklame i podcast også enn annen, kanskje noe mindre sympatisk fordel framfor andre reklameplattformer: Brukerne kan ikke bare skifte kanal, og spoler man fram i podcasten hopper man fort over noe av det redaksjonelle innholdet også.

«Serial» er et stjerneksempel på hvordan reklame kan bygges inn i sendingene på en måte brukerne aksepterer. Epostleverandøren MailChimp skapte en internettmeme med sin annonse, der man blant anner hører et barn uttale selskapets navn feil. Plutselig gikk alle rundt og sa «Mail ... Kimp?», før de fortsatte å diskutere om Adnan var skyldig eller ikke.

Hm. Kanskje man bare skulle starte et podcastnettverk?