Anmeldelse: «Vådeskudd» av Katrine Engberg

Gjør sexistiske fordommer til skamme

København-serien om høysensitive Jeppe og kjempekvinnen Anette er på alle vis sabla god krim.

KATRINE ENGBERG: Den danske krimforfatteren er ute med sin fjerde roman i Norge, og imponerer anmelderen. Foto: Kjetil Skårdal Andersen
KATRINE ENGBERG: Den danske krimforfatteren er ute med sin fjerde roman i Norge, og imponerer anmelderen. Foto: Kjetil Skårdal Andersen Vis mer
Publisert

«Vådeskudd»

Katrine Engberg

Krim

Forlag: Capitana
Oversetter: Monica Carlsen
Utgivelsesår: 2021

«Endelig en krimdronning som fortjener betegnelsen.»
Se alle anmeldelser

Om jeg skal være helt ærlig - og riktig så fordomsfull - så forventer jeg ikke all verdens av en glamorøs krimforfatter med bakgrunn som showdanser for blant annet Melodi Grand Prix.

At det promoteringsglade forlaget Capitana attpåtil presenterer Katrine Engberg med den forslitte betegnelsen «krimdronning», øker ikke akkurat mine forventinger.

Men en skal åpenbart ikke undervurdere Grand Prix-dansere, og sånn gjør Engberg mine drøyt sexistiske og på alle vis fjollete fordommer til skamme. «Vådeskudd» er både intelligent, variert, innsiktsfull og svært spennende. Humoristisk er den også, på sitt eksistensielt dystre vis.

Oscar Wilde

Prologen er velkjent over i klisjéen. En sliten kranfører sorterer avfall på et hypermoderne forurensingsanlegg i København. I siste liten får han øye på en arm som dingler leddløst fra grabben. Han trykker hardt på dødmannsknappen.

Vi går så tre dager tilbake i tid. Politiet blir kontaktet av et fortvilet foreldrepar. Deres femten år gamle sønn Oscar Dreyer-Hoff har ikke kommet hjem. Familien er rik. De har tidligere blitt truet, og på bordet finner de en lapp med følgende tekst: «Den hadde drept maleren og nå skulle den drepe malerens verk, og alt som det innebar. Den skulle drepe fortiden, for så ville han bli fri.»

Utdraget er fra Oscar Wildes klassiker «Bildet av Dorian Gray», den vakre unggutten Dorian som blir så forelsket i et ungdomsportrett av seg selv, at han bytter plass med bildet. Bildet eldes, mens han beholder sin skjønnhet og ungdom.

Tematikken i Katrine Engbergs krimroman blir ikke mindre creepy av at vi innledningsvis blir presentert for en melankolsk oppsynsmann som bedriver fritiden med å stoppe ut døde fugler i håp å gi dem nytt liv. Krydret med kryptiske skildringer av en ung gutt som ligger innesperret og venter på døden.

Ikke mainstream

«Vådeskudd» er fjerde bok i den såkalte København-serien til danske Katrine Engman. Rent krimlitterært er ikke gjennomgangsparet helt mainstream: Vi møter den robuste kjempekvinnen Anette Werner. Hun er lykkelig gift og nybakt mor i en alder av 46, men i denne boka går hun hen og forelsker seg i en mulig mistenkt. Hennes makker Jeppe Kørner er både vakker og høysensitiv. Han sliter med to obsternasige stedøtre og en kollega som smatter altfor høyt. Engman har krydret serien med den pensjonerte litteraturprofessoren Esther de Laurenti, som en slags Miss Marple-aktig hjelper. Hun har nå fattet interesse for dødsmasker. Det skal vise seg nyttig.

I de fleste krimmer kan etterforskernes ofte traurige privatliv være en hemsko. Det opplever jeg ikke her. Engmans roman er finurlig psykologisk, og den dveler ikke for lenge ved banaliteter. Hun opprettholder tempoet i boka med varierte sceneskift og et odde og mangfoldig persongalleri - blant annet Oscars underlige familie.

Hun har også lagt handlingen til originale Københavnske attraksjoner. Det er det hypermoderne forbrenningsanlegget på Amager, med en slalombakke på toppen. Og det er museet til skulptøren Bertel Thorvaldsen - Danmarks Vigeland - som huser dystre hemmeligheter. Engman har i tillegg en imponerende og selvfølgelig innsikt i klassisk litteratur, billedkunst og naturvitenskap.

Det blir flere mistenkelige dødsfall, og plottet er både spennende og overraskende, med mange mulige irrganger og utganger.

Dette er kort og godt overraskende god krim.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer