Filmanmeldelse: «The Father» med Anthony Hopkins

Eng. dramafilm

Regi: Florian Zeller
Skuespillere: Anthony Hopkins og Olivia Colman
Premieredato: 28. mai
Aldersgrense: 9 år

«Rørende, sterkt og overbevisende om livet som dement.»

Anthony (Anthony Hopkins) er pensjonert, bor alene i London og mister sakte, men sikkert virkelighetsoppfatningen, på grunn av demens. Han er, som mange i samme situasjon, irritabel, sta og opptatt av å beholde selvstendigheten. Derfor blir han kraftig irritert da datteren Anne (Olivia Colman) kjefter fordi han har behandlet sin nyeste pleier dårlig. Frustrert blir også Anne, som er utslitt av å måtte ta vare på sin trassige far.

«The Father» er en studie i hvor hjerteskjærende det kan være å være pårørende til noen med demens, men filmen er aller best når den viser hvordan demens oppleves for den som lider av det.

Det er nemlig forfriskende nok fra Anthonys perspektiv vi opplever handlingen i regissør Florian Zellers første spillefilm. Det er litt av et perspektiv.

Ubehagelig perspektiv

Demensen gjør at ingenting i Anthonys tilværelse er konstant eller til å stole på. Til og med familiemedlemmer skifter ansikter, personlighet og navn. I det ene øyeblikket blir en sjokkert Anthony informert om at datteren skal flytte til Paris med en mann han aldri har hørt om, før han kort tid etter får beskjed av samme datter med et annet fjes at hun ikke aner hva han prater om. Anthony blir bare mer og mer forvirret, sint og redd, og menneskene rundt han blir tilsvarende irriterte.

Perspektivet fra den sykes ståsted er et effektivt og dypt rørende grep. Vi vet akkurat like lite som Anthony om hva som er sant eller ikke. Det er til tider så ubehagelig at enkelte scener kunne vært tatt rett ut fra en skrekkfilm. Spesielt ekkelt er Anthonys forhold til en av filmens mannlige karakterer, hvor det uklare skillet mellom fantasi og virkelighet er svært urovekkende. Zeller, som også har skrevet manuset til teaterstykket filmen er basert på, skal ha honnør for å stå i kaoset og forvirringen som er Anthonys virkelighet. Vi forlater aldri hovedpersonens perspektiv, og det er ikke før helt til slutt at vi begynner å få en viss oversikt over hvordan filmens univers virkelig henger sammen.

Scenografien er sparsommelig og nedtonet, og gjør at små, subtile endringer som en forsvunnet klokke, avtrykket fra et gammelt maleri og ansikter understreker ubehaget og forvirringen. Vi blir i likhet med Anthony sittende og lete etter ledetråder og små hint. De nedstrippede omgivelsene gir skuespillerne nok av plass til å skinne, noe de virkelig gjør.

Oscar-vinner

Hopkins innsats ble belønnet med en Oscar for beste skuespiller, noe som gjør han til den eldste som har mottatt prisen. Det er lett å forstå hvorfor. Hopkins bærer filmen på sine skuldrer, og er innom de fleste følelser et menneske kan ha i løpet av den drøye halvannen time lange filmen. Det er ikke annet enn en maktdemonstrasjon av en skuespillerprestasjon, og blant årets klart beste. Hopkins får også god hjelp av en fantastisk Colman, som overbeviser stort som utslitt og omsorgsfull datter.

Zeller har gjort noen kjedelige valg også. Familien i «The Father» er privilegerte nok til å ha råd til stor leilighet med plass til Anthony, hjemmepleier og en god sykehjemsplass. Det hadde vært interessant om Anthony ikke kunne tilbringe alderdommen i en trygge omgivelser med rødvin i glasset og opera på høyttalerne, men måtte overleve i en verden regissert av Mike Leigh eller Ken Loach.

«The Father» er uansett en rørende og sterk skildring av hvor grusomt det kan være å leve med demens, både som pårørende og pasient. Det er i tillegg nok en påminnelse om hvor viktig det er å kunne stole på dyktig og empatisk helsepersonell når man trenger det til andre, eller seg selv. La oss håpe at vi snart tar det inn over oss.

«The Father»

Eng. dramafilm

Regi: Florian Zeller