I mai kunngjorde NRK at de dropper å lage sommershow denne sommeren. Kanalen har i mange år tilbudt publikum direktesendte konsepter som «Sommerbilen», «Sommerskuta» og «Sommeråpent», men i år fant ikke kanalen plass til en daglig sommersending.
Og dersom du hadde håpet på at konkurrenten TV 2 skulle tilby et alternativ til NRKs tradisjonsrike sommersending, vil du bli skuffet.

Dropper tradisjon etter 29 år
TV 2 har for tredje år på rad valgt å skrote sommershowet «God sommer Norge», som ble sendt fra 2015 til 2019. Det opplyser pressesjef Jan-Petter Dahl til Dagbladet. Konseptet har tidligere også gått under navnet «Sommertid», og ble første gang sendt i 2009 med Øyvind Fjeldheim (52) i programlederstolen.
- Sommermenyen endrer seg fra år til år, og programmer som «God sommer Norge» kommer og går. I år er «Allsang på Grensen» og «Norges sprekeste» en viktig del av sommersatsingen, sier Dahl.

- Ikke økonomi
Direktesendinger kan som kjent være dyre produksjoner, men pressesjefen avviser at beslutningen har med høye kostnader å gjøre.
- TV 2 har ikke hatt denne typen program siden 2019, og bare tiden kan vise om det kommer tilbake eller ikke. Vi utelukker ingenting, og har heller ikke lagt planene for neste år enda, fortsetter Dahl til Dagbladet.

- Skapt et problem for TV 2
Pressesjefen sier at kanalen velger å legge trykk på ulike programmer hver sommer, og at et sommershow ikke er en del av satsingen for 2022. Dessuten vil sport ta mye av sendeflata denne sommeren.
- Vi skal vise mye EM-fotball de neste ukene, og det får betydelig plass på sendeskjemaet. I tillegg sender vi «Tour de France» hver eneste dag, sier han.
Synkende seertall
Jan-Petter Dahl hevder at det ikke har kommet noen negativ respons fra seerne om at TV 2 har valgt å droppe å lage sommerunderholdning de siste åra.
- Vi ser at folk er glad i det vi sender i år. I snitt har «Allsang på Grensen» passert 300 000 seere hittil denne sommeren, forteller Dahl til Dagbladet.
Til sammenlikning hadde «God sommer Norge» i 2019 et snitt på 140 000 seere over 17 programmer. Disse tallene er en total av tallene både fra lineær-tv og strømming på TV 2 Play. Seertallene per episode strakte seg fra 95.000 på det minste til 217.000 på det meste.

Dette krangler de om
I 2018 var snittet på 157.000 fordelt på 16 programmer. Dette året trakk showet mellom 106.000 og 231.000 seere per program.
- Vær og vind og tv-seere på ferie er en faktor for seertallene, er Dahls kommentar til «God sommer Norge»s nedgang i antall seere fra 2018 til 2019.

Pressesjefen forsikrer også om at kanalen ikke nødvendigvis har skrotet sommershowene til evig tid.
- Vi har ikke skrotet programmet for godt. Dette er vurderinger som gjøres hvert år, avslutter Dahl.
NRK dropper også
For litt over en måned siden ble det kjent at NRK også vraker sommer-tv denne sesongen. I fjor sendte statskanalen «Sommerskuta», som trakk til seg færre seere enn satsingen «Sommerbilen» året før.
En ekspert Dagbladet var i kontakt med, pekte på dalende seertall og høye produksjonskostnader som mulige årsaker til at NRK i år valgte å droppe å tilby sommerunderholdning. Kanalen selv sa at det ikke var mulig å oppdrive en sendeflate.

Blir ikke «Stjernekamp»
Daglig leder og kommunikasjonsrådgiver i GimCom, Lasse Gimnes, sa at han kunne forstå at NRK i år skrinla den tradisjonsrike sommersendinga.
- Det er ingen skandale, men det er klart folk vil bli skuffet, spesielt i det øvre alderssjiktet, sa Gimnes til Dagbladet, og la til:
- Alt tyder på at den tradisjonelle tv-tittinga vil fortsette å gå ned, og det gjør det utfordrende å gjennomføre et veldig kostbart prosjekt som dette.