- Glad Martin ikke gjorde meg til et rent sexobjekt

En film om livet og om øyeblikk som preger en for alltid.

HAUGESUND (Dagbladet): Helena af Sandeberg tror mange regissører ville falt for fristen og redusert henne til et rent sexobjekt. Derfor er hun glad det var norske Martin Asphaug som fikk filmatisere en av Sveriges mest solgte romaner.

I «Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen», etter Håkan Nessers oppvekstroman som henter sin handling på begynnelsen av 1960-tallet, er Helena lærervikar for de to 14-åringene Erik og Edmund.

De to gutta kaller henne bare Kim Novak, etter datidas store filmskuespillerinne. Om sommeren dukker denne drømmen av en kvinne, i Helenas skikkelse, også opp ved Eriks families sommersted, kalt Genesaret. Ikke lenge etter skjer det et mord.

Handler om øyeblikk

- Jeg valgte Helena til rollen fordi jeg visste hun ville matche den skjønne, fragile og alveaktige framtoningen som Ewa Kaludis - filmens Kim Novak, sier Martin Asphaug.

- Rollen som guttenes «Kim Novak» er ikke stor. Men den er utrolig sentral. For meg var det derfor viktig å få fram mennesket bak drømmekvinnen på den korte tida jeg hadde til disposisjon, sier Helena af Sandeberg til Dagbladet.

Hun er kommet til Haugesund med Asphaug fordi filmen denne uka har verdenspremiere her.

- Hva handler «Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen» om for deg?

VERDENSPREMIERE: Denne uka har filmfestivalen i Haugesund verdenspremiere på «Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen». Her ses Martin Asphaug og Helena af Sandeberg _ ikke ved Håkan Nessers «Genesaret», men ved et lokalt vann i Haugesund. Filmen har ordinær premiere i Sverige og Norge henholdsvis 23. september og 7. oktober. Foto: Erling Hægeland
VERDENSPREMIERE: Denne uka har filmfestivalen i Haugesund verdenspremiere på «Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen». Her ses Martin Asphaug og Helena af Sandeberg _ ikke ved Håkan Nessers «Genesaret», men ved et lokalt vann i Haugesund. Filmen har ordinær premiere i Sverige og Norge henholdsvis 23. september og 7. oktober. Foto: Erling Hægeland Vis mer

- Om å bli voksen. Øyeblikk som vil prege deg resten av livet, øyeblikk som når du ser tilbake var med på å gjøre deg voksen. Slik som for 14 år gamle Erik i denne filmen. Hans møte med min rollefigur, hans mammas kreftsykdom og død, og møtet med seksualiteten.

- Hva er dine egne slike øyeblikk, når du ser tilbake?

32 år gamle Helena tenker seg om.

- Min egen mamma fikk kreft da jeg var 12. Da ble jeg voksen. Jeg mistet henne ikke med en gang. Hun hadde friske perioder. Men det at hun ble syk - og gikk bort da jeg var 18 - har påvirket meg mye.

Trygg sexscene

Den meget vakre Helena af Sandeberg kunne fort ha blitt et rent sexsymbol i filmen - hun er det jo tildels også. Men foruten en helt eksplisitt og esensiell sexscene har ikke Martin Asphaug drevet rovdrift på henne. I scenen elsker hun med Eriks storebror mens de to guttene ser på gjennom vinduet og onanerer.

- Den scenen ble så smertefri for både Helena og guttene at det var en ren fryd. Jeg tror nok jeg var den som hadde det verst, ler Martin Asphaug og indikerer at han fant scenen litt pinlig å overvære.

Helena af Sandeberg gir pupp til Alfred (som er åtte uker og har norsk far _ teaterregissøren Alexander Mørk Eidem), mens hun ler og sier:

- Jeg visste at denne scenen måtte med i filmen. Så det var aldri snakk om å nekte. Jeg var litt usikker på hvordan de to guttene ville reagere. Men de var helt coole, vi lo veldig mye og det ble en helt ok dag. Jeg visste jo Martin aldri er spekulativ. Så jeg er glad det ble han som fikk gjøre filmen. Jeg følte meg bekvem med å gjøre scenen. At jeg kjenner ham som spiller Eriks storebror privat, bidro også til å gjøre meg trygg.

Skal avsløre morderen

Norske Martin Asphaug, som har bodd i Sverige siden 1992, er like glad for at det ble han:

- Vi var veldig mange regissører som ville lage den filmen. Men jeg har filmatisert tre av Håkan Nesser kriminalromaner fra før, og derfor valgte han meg. Vi satt sammen og utviklet manuset. Og valgte en rekke locations i barndomstraktene hans, i Kumla-distriktet ved Örebro. I boka og filmen jobber jo også begge guttenes fedre ved det beryktede Kumla-fengselet. Og innsjøen og den bratte bakken som guttene sykler, fant vi også i området. Men ikke den autentiske innsjøen og bakken til Håkan. De passet ikke for filmatisering, forteller Asphaug.

- Hvem er morderen?

- Ja, det skal jo være en liten gåte da. En halv million svensker har kjøpt boka, og debattene har rast på nettet. Det skal til og med være skrevet en hovedfagsoppgave som heter «Hvem drepte Berra?» Håkan Nesser har sagt at han skal avsløre svaret på gåten i 2007. Sjøl har jeg valgt å spisse løsningen. I filmen er det i realiteten bare to mulige gjerningspersoner. Romanen er langt åpnere, mener Asphaug.

Sveriges svar på «Beatles»

- Er «Kim Novak badet aldri i Genesaretsjøen» Sveriges svar på Lars Saabye Christensens «Beatles»?

- Ja, på den måten at begge er oppvekstskildringer som har hatt enorm gjennomslagskraft i hvert sitt lang. Og en viss likhet i form av vemod. Men Håkan Nessers roman er mer lavmælt og enkel. Den er dessuten mye tynnere enn «Beatles», som jo er en murstein.

- Hva handler filmen din om for deg?

- En historie om å vokse opp og finne at livet ikke bare er en dans på roser.

- Noe du er spesielt fornøyd med?

- Jeg synes bruken av dobbel voice-over var et heldig valg. Eriks kommentatorstemme ligger oppå deler av filmen - både som 14-åring og tilbakeskuende, som voksen mann. Vi var veldig usikre her. Så vi hadde tre opplegg for voice-over, og endte opp med mellomløsningen.

«Du och jag, Alfred!»

Helena af Sandeberg spiller gjerne i en norsk film snart:

- Det er bare å ringe! Jeg er jo gift med en norsk mann, og selv om vi bor i Stockholm, kommer vi alltid tilbake til Oslo. For tida bor vi faktisk i Oslo. Aleaxander regisserer stykket «Mannen uten hensikt», som har premiere på Thorsovteateret 1. september.

Helena møtte Aleaxander Mørk Eidem i Stavanger i 2000, da hun deltok i en oppsetning som han regisserte. Nå er de gift og har sønnen Alfred.

- Vi kalte ham Alfred etter drengen i historiene om Emil i Lønneberget. Så når jeg er sur på Alexander tar jeg babyen vår på fanget og sier: «Du och jag, Alfred!». Det kjennes så godt, sier Helena af Sandeberg og ler.