DAGBLADET ØKER: Redaktør Anne Aasheim finner glede i nettets fortsatte økning, til tross for at papiravisens lesertall synker. FOTO: AGNETE BRUN
DAGBLADET ØKER: Redaktør Anne Aasheim finner glede i nettets fortsatte økning, til tross for at papiravisens lesertall synker. FOTO: AGNETE BRUNVis mer

- Glad og fornøyd med at Dagbladet øker

Til tross for tilbakegang på papir.

||| (Dagbladet.no): Lesertallene for Dagbladets papirutgave fortsetter å synke. 555 000 lesere oppgir nå at de leser Dagbladet, mot 635 000 for ett år siden, ifølge ferske tall fra Mediebedriftenes landsforening (MBL).

Men den totale oppslutningen om Dagbladet øker. Dagbladet.no har vokst med 8,7 prosent det siste året, til 985 000 daglige lesere. 1,322 millioner mennesker leser Dagbladet i en eller flere kanaler daglig, en økning på 1,4 prosent fra året før.

- Nedgangen for papir var som forventet. Overordna sett er jeg veldig glad og fornøyd med med at vi øker totalt, mer enn forventet, og prosentvis mer enn VG, sier Aasheim.

Usikkert om omlegging
Konkurrent VGs papirugave leses av 79 000 færre i år sammenliknet med i fjor.

- Hva er grunnen til at tabloidene synker mest?

- Løssalgsavisene, er det mer riktig å betegne oss som. Dette er en del av en internasjonal trend. Det har sammenheng med den teknologiske revolusjonen, som rammer de største først. Dagbladet og VG er de to største løssalgsavisene, som også har tatt ut mest av den enorme veksten til nye medier.

- Hvordan har effekten vært av Dagbladets omlegging i begynnelsen av april?

- Det har ikke denne målingen fanget fullt og helt opp. Dette er fortsatt et spenningsmoment for oss, sier Aasheim.

Nisjene øker
Redaktøren mener Dagbladet står sterkt rustet i møte med en usikker medieframtid.

- Vi har gode planer de nærmeste årene. Vi skal fremdeles lage et kvalitativt godt papirprodukt, og forbereder oss på flere ulike scenarier når det gjelder opplagsutvikling.

- Det store samtaleemnet i alle verdens mediehus synes å være hvordan man kan gjøre nettet mer lønnsomt, for å sikre inntekter til tross for papiravisenes tilbakegang?

- Heldigvis er Dagbladet.no i den priviligerte situasjonen at vi er lønnsomme, til tross for at vi også sliter med finanskrisen. Men det er klart at vi ser på ulike forretningsmodeller for å øke lønnsomheten enda mer, sier Aasheim.

Nisjeavisene er opplagsvinnere, som de også har vært de siste årene. Morgenbladet har økt med 19 prosent det siste året, og har nå 98 000 lesere i uka. Også aviser som Klassekampen og Finansavisen opplever økning.

Fagsjef i Mediebedriftenes Landsforening, Helge Holbæk-Hanssen, understreker at nordmenn fremdeles er et avislesende folk.

- Det er ikke til å underslå at det er en kraftig nedgang for noen få titler, og da spesielt løsslagsavisene Dagbladet og VG. Men samlet sett har de to mediehusene, avis og nett, fremdeles vekst, sier han i en pressemelding.


Her finner du alle tallene.