SYKKELBYRÅD: Oslo-byrådet, her byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), har opprettet en støtteordning for elsykler. Den er det mange som synes er skikkelig teit. Foto: NTB Scanpix
SYKKELBYRÅD: Oslo-byrådet, her byråd for miljø og samferdsel, Lan Marie Nguyen Berg (MDG), har opprettet en støtteordning for elsykler. Den er det mange som synes er skikkelig teit. Foto: NTB ScanpixVis mer

Glad, sponset middelklasse

Det virker som det dummeste forslaget siden eggerøre på kartong.

Kommentar

«Noe så dumt!» Kollegaen min fnøs høylydt over Oslo-byrådets nye støtteordning for elsykler. Kommunen dekker maksimalt 5000 kroner, inntil 20 prosent av prisen på en slik sykkel. I sosiale medier lyder hånlatteren gjennom tastaturet. Det virker som det dummeste forslaget siden eggerøre på kartong.

«Idioti!» «Absurd miljøtiltak!» «Ødelegger folkehelsa, folk må da for pokker bruke tråsykkel!» Og min personlige favoritt, hørt på juleferie i Ålesund: «Nå finner alle sunnmøringer ut at de har et søskenbarn i Oslo. De syklene vil bli solgt videre raskt.»

Sterkest er reaksjonene fra Høyre- og Frp-folk, opposisjonen i Oslo som mener dette er en utilbørlig sponsing av øvre middelklasse. Støtte bør være behovsprøvd, sier de, subsidiering bør forbeholdes de fattige. En lokalpolitiker fra Frp er svært engasjert på Facebook: «Tenk hvor mye 5000 kroner kunne utgort for en fattig familie med dårlig råd eller en enkeltperson (er) med lav inntekt!»

Ja, 5000 kroner er ganske mye penger, skikkelige elsykler er dyre, de koster gjerne 20 000 kroner. En slik sykkel står sikkert ikke øverst på prioriteringslista for eksempelvis fattige, uføre trebarnsmødre. De mister jo tross alt 20 000 kroner årlig nå som regjeringen kutter i barnetillegget for uføre.

Jeg har råd. Nå kjører jeg hver dag familiens gamle, digre stasjonsvogn fram og tilbake til barnehagen, altfor ofte til jobb også. Mange bakker og lang vei gjør at min svarte damesykkel med tre gir og kurv oftest er uaktuell.

Derfor har jeg lenge lurt på om jeg skal kjøpe en elsykkel. Eller en ekstra bil. Etterhvert som det ble kaldere i lufta, vurderte jeg stadig mer seriøst det siste. Det ville nok blitt en elbil, fordelene gjør jo at selv klimaskeptikere kjører miljøvennlig. Men elbiler er dyre. Det er jo elsyklene også, så det har blitt med tanken.

Støtteordningen avgjorde saken. Jeg skal kjøpe elsykkel. Siden mandag har hundrevis søkt, det er det mest populære enøk-tiltak noen sinne.

Jeg lover ikke å komme med vind i håret til jobb hver dag, men kommer garantert til å la bilen stå hjemme oftere enn nå. Er det så dumt, da?

Lik Dagbladet Meninger på Facebook