Glam og galskap

Endelig ble filmfestivalen i Cannes skikkelig rar.

SÆRT NOK: Regissør Leos Carax (nummer to fra høyre) og skuespillerne i «Holy Motors», inkludert Kylie Minogue helt til høyre, viser seg for pressefotografene på den røde løperen i Cannes. Foto: SCANPIX/REUTERS
SÆRT NOK: Regissør Leos Carax (nummer to fra høyre) og skuespillerne i «Holy Motors», inkludert Kylie Minogue helt til høyre, viser seg for pressefotografene på den røde løperen i Cannes. Foto: SCANPIX/REUTERS Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CANNES (Dagbladet): Cineastene, som har ventet lenge og tålmodig på det genuint forrykte, klappet som gale etter visningen av Leos Carax? «Holy Motors» tirsdag kveld.

Årets festival, som har hatt mange filmer som har gått inn i psykologiske og sosiologiske spørsmål med stor kraft, fikk midtveis et epos som lot virkelighet vaere virkelighet og heller ville skape sitt eget univers, bruke friheten i filmmediet til å skape en unik og ugjennomtrengelig verden som stirrer frekt og utfordrende inn i øynene på enhver som måtte driste seg til å tolke den.

«Holy Motors» er en samling omveier og enkeltscener, med et grunnpremiss og en logikk som aldri blir helt klart for seeren.

Det handler om en mann (Denis Lavant) som kjøres rundt i limousin mens han tar på seg masker og kostymer. Oppdragene han kler seg opp for, går ut på å tre inn i forskjellige situasjoner og spille ut enkeltstående scener rundt omkring i Paris, før det er videre til neste jobb.

Det er ingen tilskuere. Om de han spiller mot, er mennesker eller skuespillere, er uklart.

Et sted blir han en slags nisse som bortfører en modell spilt av Eva Mendes og biter fingrene av en uskyldig kvinne, uten at dette får konsekvenser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer