Glamour og lidelse: Det er Oscar-kveld

«Jeg følte avsky, som om jeg så på en offentlig henging,» har den dobbelte Oscar-vinner Glenda Jackson sagt. «Ingen burde få se så mye begjær, så mye behov for en pris og så mye smerte når de ikke får den.» I natt lider de igjen i Los Angeles.

Da går Oscar-show nummer 70 av stabelen med rundt en milliard TV-seere «world wide». Jackson er langt fra den eneste som har omtalt begivenheten i harske vendinger, men ettertenksomheten kom først lenge etterpå.

Hun var lykkelig over å vinne sin første pris i 1970, en statuett Juliet Mills tok imot på hennes vegne. For siden ingen trodde at den lille filmen «Women in Love» ville vinne noe som helst, nektet distributøren å betale flybillett for en pengelens Jackson fra London til englebyen.

Hard valuta

For øvrig skorter det jo ikke på penger i Oscar-racet. Det dreier seg om glamour og suksess i utgangspunktet, samt hard valuta for å markedsføre de nominerte fram til vinnerstatus hos de rundt 5000 akademimedlemmene som avgir stemmer. Lista over dem er ikke offentlig, men den er heller ikke hemmeligere enn at medlemsfortegnelser er blitt solgt for 3000 dollar pluss porto, ifølge Anthony Holdens bok «Behind the Oscar».

Markedsføringskampanjene har iblant antatt så usmakelige former at selv Hollywood gyser. Fortsatt regnes John Waynes kampanje for «The Alamo», en høypatriotisk affære om staten Texas' kamp for uavhengighet, blant de verste. Han gjorde en Oscar-nominasjon til et spørsmål om nasjonalt sinnelag og høstet atskillig avsky, men du store - også seks nominasjoner. Og iblant blir det pinlig. Som da selskapet Miramax inviterte hundrevis av handikappede, politikere og kjendiser til promoteringsfest for «Min venstre fot», med Daniel Day-Lewis som cerebral parese-rammet kunstner - alle fikk en hvit sjokolade formet som en venstrefot i gave. Alle bortsett fra de handikappede.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jack igjen?

Nå fikk Day-Lewis sin statuett i 1990, en tildeling få har noe å utsette på. Han sloss det året mot bl.a. Tom Cruise, også han i en rolle som handikappet i Oliver Stones «Født 4. juli». Slike roller og prestasjoner som prostituerte eller narkomane på lerretet står høyt i kurs og mottar ofte pris. Ingen slike i år. Jack Nicholsons paranoide figur i «Livets lyse side» er det nærmeste du kommer en outsider, og han har all glamouren som skal til sammen med en Golden Globe på forhånd. Sånt hjelper alltid.

Selv om mange håper på Matt Damon, stjernen i «Good Will Hunting», påskefilm i Norge. Flink og pen ungdom gjør seg da også på podiet, men mannlige førstegangsnominerte vinner sjelden. Kanskje heller en manuspris til Damon og kompisen Ben Affleck for samme film?

God ikke nok

Da engelske Pauline Collins uventet mottok en nominasjon i 1989 for «Shirley Valentine», fikk hun råd om å skaffe seg en Hollywood-agent pronto for å ta opp kampen. Men ingen ville jobbe for stakkars Pauline. Hun fikk beskjed om at hun var sjanseløs og bare måtte takke sin skaper for nominasjonen. Å være god er ikke poenget. Så hva med Judi Dench og hennes strålende prestasjon i «Mrs. Brown»? Ikke så glamorøs, Judi, ikke sammenliknet med Helen Hunt («Livets lyse side») - hele USAs yndling for tida.

Robin Williams er en annen favoritt «over there», som meget vel kan ta birolleprisen for «Good Will Hunting». Williams har tapt tre ganger før. Det teller, det også. Kanskje vil han føle det som Paul Newman, om han vinner. Sistnevnte vant etter seks forbigåelser endelig for «The Colour of Money» i 1987 og hadde følgende kommentar: «Det er som å jakte på en vakker kvinne i 80 år. Til slutt gir hun etter, og du sier: «Beklager så mye. Jeg er trøtt.»

«Titanic», årets hovedsak

Alder og verdighet kan komme Gloria Stuart til unnsetning, birollenominert for rollen som den gamle Rose i «Titanic», og der er vi over på årets hovedsak med dens 14 nominasjoner. «Titanic» er like svær som Hollywood, like overveldende og attpåtil god. Det lukter Oscar, til tross for en glimrende konkurrent som «L.A. Konfidensielt». Dermed tar den antakelig regiprisen hjem for James Cameron, også.

Eposets markedsføringsbudsjett ligger ikke altfor langt unna prisen på selve filmen. Vi snakker altså om milliardbeløp, men «Titanic» har så langt tjent inn pengene flere ganger. Med noen Oscars i bagasjen vil den spille inn enda mer. Statistikken viser nemlig at en pris gjør underverker ved billettlukene. Å spy ut noen millioner til å bearbeide de gamle i akademiet er utgift til inntekts ervervelse.

Svensk TV4 overfører nattas Oscar-galla fra kl 02.00 til kl 06.00, og viser et sammendrag kvelden etter. NRK1 sender et opptak førstkommende lørdag.

STORFAVORITT: Filmen «Titanic» er tippet til å stikke av med rekordmange Oscar-statuetter i natt.