Glasskunstner hedres

Nestoren blant norske glasskunstnere, Arne Jon Jutrem, fyller 70 år. Nå hedres han med en stor retrospektiv utstilling.

JEVNAKER (Dagbladet): Glassene hans står i de tusen hjem. Bildene hans blir vist i inn- og utland. Han har designet alt fra kjøleskap til frimerker. Og han er professor i estetikk. Arne Jon Jutrem er nestoren blant norske glasskunstnere og har inspirert et par generasjoner. Nå skal han blir hedret med utstilling.

- Dette blir min største utstilling med glass og maleri parallelt, sier Jutrem. Lørdag åpner Hadeland Glassverk en stor retrospektiv mønstring av Jutrems glass-serier, kunstglass og malerier. Glassverkets tidligere kunstneriske leder hedres til 70-årsdagen.

Gull og heder

Han har vunnet både lokal, nasjonal og internasjonal anerkjennelse. Den internasjonale anerkjennelsen kom først. Han gikk til topps i den toneangivende designkonkurransen Triennalen i Milano i 1954, med glass som Hadeland Glassverk ikke ville ta i, og enda mindre sette i produksjon.

- Mitt grønne glass med bobler i, Grønlandsserien, brøt med alle vedtatte normer for hvordan glass skulle se ut. Glass skulle være rent og klart. Men da jeg vant i Milano, mente direktøren at de måtte «faen meg lage noen slike glass», ler Jutrem.

Etter gullmedaljen ble det umulig for Christiania Glasmagasin ikke å føre Grønlandsserien.

- Det solgte i massevis. Hadde jeg enda sikret meg royalties av salget, da hadde jeg vært en holden mann.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Motstand

Han kan se tilbake på motstanden med et smil, men det var ikke enkelt å komme som nyutdannet, ung, kreativ, frimodig og freidig designer, full av liv og rare ideer, og oppleve at dette hadde ikke gutta som bestemte noen forståelse for.

- Det gikk hardt for seg første gang jeg la fram ideen for ledelsen i 1952. Nei, dette ville de søren ikke ha, ler Jutrem. Men glasset fikk likevel være med på en utstilling i Trondheim, med presisering av at dette bare var et eksperiment , og ikke noe de drev med på Hadeland til vanlig. To år etter var glassene en øredøvende kassasuksess.

Vakrere hverdag

Jutrem har delt seg mellom virket som kunstner, kunsthåndverker og designer. Og han har sin klare filosofi om kunstnerens funksjon og betydning.

- Vi skal bidra til en vakrere hverdag. Som designer kan man forskjønne folks dagligliv. Det er ikke så pretensiøst, men det betyr noe for folk. Man skal ikke bare fornøye, men også foredle mennesker. Den type skjønnhet vi opplever i våre omgivelser, foredler og løfter oss. Og helt omvendt, det uskjønne, forsøplingen, trekker oss ned. Stygge omgivelser påvirker oss rett og slett negativt, sier Jutrem. Det er estetikkprofessoren som taler.

- Som kunstner skal man bidra i hverdagslivet på alle måter. For meg blir det litt meningsløst når kunstnere blir så eksklusive at de ikke helt vet hva de vil uttrykke. Jeg pleier å si til de unge at man ikke må gå og bli alene med sitt. Våre bidrag skal være noe mer . Vi kan befrukte fellesskapet fra våre individuelle ståsted. Da har vi en betydning.

Fortsatt aktiv

For åtte år siden ble Jutrem hardt angrepet av Parkinsons sykdom. Helsa er betydelig svekket, men fortsatt har han ting å utrette og noe han vil ha sagt.

- Jeg jobber fortsatt litt. Gjør ting nede på Glassverket, men helt frittstående. Jeg kommer og går når det passer meg. Det er ikke alle dager som er like gode, vedgår han og titter ut gjennom panoramavinduene i stua.

Utenfor blinker Randsfjorden i høstsola.

- Landskapet her passer mitt temperament. Det er åpent og ikke så bratt. Jeg slipper å slåss mot inntrykkene fra voldsomme vestlandsfjell når det er noe jeg vil ha sagt.

KUNSTGLASS: Menneskeøyet har inspirert Arne Jon Utrem til utformingen av dette fatet.
BRUKSGLASS: Konjakkglasset Larsen er godt å holde i og vakkert å se på.