Anmeldelse Film «Greta»

Glatt dokumentar om klimamartyren

Greta er en forbløffende tenåring. Men denne «behind the scenes»-dokumentaren er ergerlig polert og tjener ikke budskapet.

FILM: Det var som i et eventyr. Måtte det et barn til for å endevende de voksnes verden, gjennomskue politikersnakket og sette klimakrisen på agendaen – en gang for alle? Mot alle odds klarte Greta Thunberg å bryte seg inn i maktens korridorer og bli klimaaktivismes ansikt utad. Selvfølgelig fortjener hun en dokumentar. Spørsmålet er hvilken. I «Greta» møter vi Thunberg behind the scenes.

Vi får et fint innblikk i hva engasjementet har kostet henne og hva hun har oppnådd, men det blir med det. Jo mer jeg ser, jo mer overbevist blir jeg om at personfokuset ikke tjener budskapet den så sterkt vil få frem. Ville Greta ønsket en slik dokumentar - som er fattig på perspektiver og andre stemmer? Klimasaken trenger en heltinne, Greta er den perfekte kandidat, men her er opplysning og debatt satt til side for å patosfylt dvele ved hennes sagnaktige heltereise. Dette er en dokumentar for fansen.

Viktig skulking

Regissør Nathan Grossman har fulgt Greta siden hun satt seg ensomt ned med sin hjemmelagde papp-plakat utenfor Riksdagen. «Varför är du inte i skolan?» spør de forbipasserende. Det tok ikke lang tid før hennes idealistiske skulkepåfunn - skolestreik for klimaet - spredde seg til alle verdens hjørner. Dokumentaren forteller historien om en skolejentes personlige angst som ble kollektiv.

Det var litt av et scoop av regissøren å velge følge henne så tidlig på reisen – og det er en lovende start. Vi følger Greta gjennom to år, fra skolestreik til småprat med en klein Macron («and.. you read a lot on climate?» på mye dårligere engelsk enn Greta). Reisen avsluttes med en utmattende tur over Atlanteren for å rekke FNs klimatoppmøte i New York, som må sies å være dokumentarens beste øyeblikk.

Spill for galleriet

Hvordan kunne en talefør og tankefull jente provosere verdens pensjonister og topp-politikere? «A mentally ill swedish child!» som uttalt på Fox News. I korte sveip tar dokumentaren for seg all kritikken, og vi skulle gjerne sett at den la et større fokus her.

På et tidspunkt hører vi Greta som skoggerler av hatkommentarene. Etter å ha sett «Greta» kan man – sammen med henne - le av kritikernes nedlatende omtaler av henne som oppmerksomhetssyk og hysterisk. De er så virkelighetsfjerne. Greta er ikke annet enn en ildsjel som skulka skolen. En vitebegjærlig jente med fotografisk hukommelse. Vi ser det sanne bildet, og det er et nødvendig bidrag som slukker alle konspirasjonsteorier om den politiske marionetten som leser opp mammas manus.

En stor andel av dokumentaren er viet hennes liv med Aspergers syndrom. Som hun selv sier: Diagnosen hjelper henne å se gjennom støyen. Hun kan få plutselig laserfokus og lese om klimagasser med en iver som er få forunt. I de såreste øyeblikkene forteller hun stoisk om utelatte bursdagsinvitasjoner og erfaringer med mobbing – av voksne, men mest av andre barn. Det er rørende å se hvor selvoppofrende hun er og innse hvor naturstridig det er for henne å være i medienes søkelys. Men det ville gjort seg med flere perspektiver, enten fra en klassekamerat, en lærer eller en psykolog. I lengden blir det vel ensidig.

Behind the scenes

«Greta» veksler mellom å være flue på veggen og spille gjennomkuraterte montasjer med Gretas voice-over. Disse montasjene er lange, og her ligner den en eneste lang opplest tale. Som personstudie er den ikke så verst, all den tid grunnstoffet er Gretas fascinerende mot.

Men for å få noe ut av dokumentaren må du kjøpe at det er en heltedyrkelse, som ikke ønsker ikke å gå i dialog eller opplyse à la Inconvenient Truth. Ingen klimaskeptiker vil bli overbevist hvis de skulle komme over denne speilglatte dokumentaren. Den er tidvis ergerlig polert, og er åpenbart ment for fans og allerede omvendte.

Samtidig forstår jeg regissørens intensjoner: Det er vanskelig å si noe kritisk om det selvoppofrende barnet og hennes misjon uten at det kommer uheldig ut. Men jeg skulle gjerne sett en annen dokumentar om miljøforkjemperen, klimamartyren, som våget å diskutere sak mer enn å hylle person. Det er jeg sikker på at Greta også ville ha ønsket.

«Greta»

Dokumentar

Regi: Nathan Grossman