Glattere enn såpe

Med et så entusiastisk og velvillig publikum burde Westlife ha hentet fram stjernene i seg og gitt oss en glitrende kveld. Det gjorde de ikke.

Det elleville publikummet var langt bedre enn de fem unge mennene på scenen, som ikke klarte å finne fram til artisteriet i seg. Westlife bar rett og slett preg av å være matleie og uengasjerte.

Gårsdagens konsert forteller meg at bandet synes å ha kommet for lett til suksess. Det kan fort slå tilbake, for uttrykket «easy come - easy go» kan fort bli virkelighet.

Scenenærhet

Et nesten fullstappet Spektrum bestående av barn, ungdom og foresatte ga gjennom hele den 90 minutter lange konserten høylytt beskjed om at de satte stor pris på de fem irske stjernene.

Konserten åpnet med at fem jordkloder steg til værs, og ut av dem kom Shane Filan, Nicky Byrne, Bryan McFadden, Mark Feehily and Kian Egan hengende i ei snor.

En flott entré med elegant nedslag på en like flott scene. Den var plassert midt i Spektrum, formet som en femkantet stjerne med publikum rundt på alle kanter.

En genial løsning som gir en mer følelse av nærhet, og som demper presset på dem som står nærmest barrikadene.

Deodoranter

Med det utgangspunktet kunne dette blitt en virkelig storartet opplevelse med et populært boyband. Men så ble det en heller dvask og kjedelig affære, der skifte av klær hadde en mer framtredende plass enn musikken.

Scenen tok mer form som en catwalk, og artistene ble modeller med dårligere bevegelse enn klessmak. Shane, Kian, Bryan, Mark og Nicky er like antiseptiske og stilige som fem lavprisdeodoranter.

Westlife ga oss ballader, opptempolåter med tilløp til funk og en rock-medley. Publikum kvitterte ofte med allsang, og tenåringsjenter viftet med plakater som sa: «Marry me».

Westlife har få gode låter å slå i bordet med, og cd-ene er glattere enn såpe. Ved å være mer sanselig til stede kunne de ikke bare oppveid dette, men også blåst liv i en sjanger de selv har ansvar for er så utskjelt.

HEFTIG: Westlife skuffet ikke fansen i Oslo Spektrum i går kveld. Her ser vi Bryan McFadden og en kvinnelig danser innhyllet i heftige lyd- og lyseffekter.