Gled dere til «Half-Life 2»

Betaversjonen av «Half-Life 2» viser glimt av hva som kommer.

Mens du venter på den ferdige versjonen får du bare ta mitt ord på at «Half-Life 2» faktisk vil være så bra som alle skal ha det til. Det er i hvert fall inntrykket jeg sitter igjen med, etter å ha lekt meg med den spillbare versjonen som har sirkulert på nettet i noen dager nå. Men for å ta det viktigste først: Dette er absolutt, på ingen måte, en fullversjon av spillet. Det kan snarere ses på som en sterkt amputert teknisk demonstrasjon, der man glimtvis kan skimte spillets storhet.

Eksplodert

Da spillprodusenten Valve hadde et hackerangrep på sine maskiner nylig, fikk gjerningsmannen med seg kildekoden til «Half-Life 2». Litt senere kom det også fram at vedkommende hadde fått med seg en tidlig versjon av spillet, og denne begynte sakte å sirkulere på nettet - før det eksploderte helt.

Nå er jakten på «Half-Life 2» lett å se på nettet, på de fleste søkemotorer er du garantert å finne «Half-Life 2» som et av de sist brukte søkeordene. Denne versjonen er på 1,4 gigabyte, og om du tror at du slipper å kjøpe spillet dersom du får tak på denne versjonen, tar du feil.

Det er ingen klippscener, det er ingen handling, nesten ingenting er satt i sammenheng - og det kryr av såkalte bugs (vel, altså, det kryr også av biller i spillet, men her mener jeg glipper i programmet).

Likevel, med litt tålmodighet og nysgjerrighet, kan du komme deg gjennom noen av spillets forskjellige brett, på en slags oppdagelsesreise. I noen av brettene beveger man seg nede ved vannkanten, eller i selve vannet, og (selv om det vanligvis brukes som argument for å selge spill med mangel på innhold): Vannet ser helt utrolig fantastisk ut - noe man spesielt oppdager når man beveger seg gjennom det. Det samme kan sies om vegger, tak, gulv, sand, fasader ... ja, i det hele tatt er grafikken i «Half-Life 2» på et nivå jeg tidligere ikke har sett i et PC-spill.

Som i virkeligheten

På min oppdagelsesreise gjennom et av brettene, fikk jeg tak på gravitasjons-geværet vi tidligere har sett glimt av. På E3-messen så vi filmklipp der dette geværet kunne ta tak i og løfte på gjenstander, men det eneste jeg fikk til, var å skyve på gjenstander og figurer.

Med gravitasjons-geværet kunne jeg leke meg med spillmotorens evne til å håndtere gjenstandene i spillet nøyaktig slik de ville gjort i virkeligheten. Tønner velter, blikkplater tipper sakte over før de ramler hardt i bakken. Samtidig reagerer alle løse gjenstander dersom du tilfeldigvis kommer borti dem - men ikke på en slik irriterende måte som i spillet «Devastation». Her føles det faktisk riktig, og gir en økt dimensjon av virkelighet til spillet.

Det var også endel andre våpen jeg kom over i spillet. Først og fremst har du selve kjennetegnet ved spillserien, brekkjernet. Pistol, pumpehagle, maskingevær er selvfølgelig på plass, samt en mer avansert utgave av maskingeværet. Jeg fikk lekt meg med en granatkaster, samt det tidligere nevnte gravitasjons-geværet og gode, gammeldagse granater.

Gled deg

Blant de brettene jeg fikk prøvd meg på, var også en togstasjon, der uniformerte vakter patruljerte. Det er ikke lagt inn AI hos alle figurene i spillet, for da jeg angrep disse vaktene i det brettet, gjorde de ingen motstand.

Det gjorde de imidlertid i et annet brett, da jeg braste gjennom stillingen deres i rasende fart, i en liten «beach-buggy» med påmontert gevær. Av andre fiender jeg møtte var avskyelige biller, som her graver seg ned i sanden for å hoppe mot deg når du minst aner det. Du blir også angrepet fra lufta av fiendtlige «gunships», som er svært mobile og tilsvarende aggressive.

Sist (og faktisk også minst) møtte jeg på «headcrabs», disse små dyrene som suger seg fast til ansiktet ditt og gjør deg til zombie. Det vil være mange flere fiender i spillet når det er ferdig. Når det skjer, er usikkert.

Utgiveren, Vivendi Univesal, har foreslått april 2004, men dette er ikke bekreftet fra Valve. Sikkert er det i hvert fall at hackingen av Valve har gjort at store deler av spillet må omprogrammeres av sikkerhetshensyn. Den opprinnelige utgivelsesdatoen, 30. september 2003, var det vel uansett få av oss som faktisk trodde på.

Mye kan sies om «Half-Life 2», og mye mer vil bli sagt om det fram mot det kommer i butikkhyllene. Foreløpig tyder alt på at det meste av dette vil ha positivt fortegn. Det er med andre ord god grunn til å glede seg.

GLED DEG:</B> Dagbladets Snorre Bryne er begeistret for den uferdige versjonen av «Half-Life 2»
GRAFIKK:</B> «Half-Life 2» disker opp med den beste grafikken innen PC-spill.
IKKE FERDIG:</B> Versjonen Dagbladet.no har sett på er ikke ferdig. Det kommer kanskje i april neste år.