Gledessjokk for kriseteater

- Vi ble kjempelykkelige. Men skitredde! Oslo Nye Teaters «Cabaret»-gjeng våknet opp i går morges til tidenes kritikerros og lange køer for ledige billetter. Etter en hektisk champagnefeiring fredag kveld ventet hverdagen i går.

Det er ikke ofte både Dagbladets og VGs kritikere triller terningen til en sekser, men Kander, Ebb og Masteroffs «Cabaret» i Svein Sturla Hungnes' regi gikk rett i hjertene. «For oppsetningen er blitt akkurat den herlige og ubehagelige musikalopplevelsen man kunne håpe på, med full klaff og toppkarakterer til alle,» skriver Dagbladets Hans Rossiné.

Betimelig

«Cabaret»-suksessen kommer betimelig for Oslo Nyes ledelse, som strever tungt med økonomien. Foreløpig skal stykket spilles fram til januar, men det er store sjanser for utvidet spilletid. - Det er klart at også vi skuespillere har følt et personlig ansvar i denne tida, sier Marit Andreassen, som spiller Sally Bowles i stykket.

- Jobbet som svin

- Vi har jobbet som noen svin. Men samtidig er dette et profesjonelt hus, og scenerommet har vært et hellig sted hvor det ikke har forekommet destruktiv snakk. Og nettopp Andreassen var stjernen som lyste aller sterkest, ifølge Dagbladets anmelder . «Det er på mange måter Marit A. Andreassens kveld dette, hun gjør hver av sine sanger til perler og glansnumre. Hun gjør rett og slett reint bord.» - Ja, det var fryktelig hyggelig, sier Marit Andreassen når vi møter henne etter endt forestilling i går kveld. - Men til tross for den flotte kritikken er likevel dag to den aller verste. Det ville også gjelde om det ble terningkast én. Premieren er en topp som vi har jobbet fram mot, og da er vi høyt oppe psykisk. Etter det kommer en reaksjon. Og når vi får terningkast seks, blir vi også nervøse for om vi klarer å innfri publikums forventninger. - Litt feiring ble det vel på deg?

Fikk ikke sove

- Jeg var innom premierefesten, men jeg var ganske utslitt. Helt lam i ansiktet. Så jeg dro hjem tidlig. Men der fikk jeg jo ikke sove. Lå som en ispinne i senga hele natta. Marit Andreassen og hennes kolleger har nå ikke mindre enn to fridager før neste forestilling. Men det føles likevel som en oase. De har nemlig øvd hver eneste dag i tre måneder.

SUKSESS: En sliten , men lykkelig gjeng på Oslo Nye Teater i går. Jon Skolmen, Kari Simonsen, Anders Hatlo og Marit