Glefser oppover

Ingen grunn for Atle Antonsen å furte: «Pitbullterje» kommer til å ende opp som årets best besøkte norske film, ved siden av Elling-filmen «Elsk meg i morgen».

-  Morsomt og uventet. Det kunne jo ha blitt en katastrofe hvis castingen hadde vært slurvete. Tenk hvis «kidsa» ikke hadde fungert. Det er jo de som løfter filmen. Særlig Petrus Christensen (Jim). Det var som han bare slo på en bryter hver gang vi gikk i opptak. Et naturtalent, sier Antonsen.

-  Hva med din egen innsats som seriøs skuespiller?

-  Jeg er ganske godt fornøyd. Men av oss voksne er det regissør Arild Frölich som skal ha ære. Han har lagt ned to år på debutfilmen sin - og fått full klaff.

Tar daglig innpå

På under tre uker har bortimot 120 000 løst billett til overraskelsesfilmen «Pitbullterje».

-  Filmen kommer til leve godt ut året. Jeg tipper den vil selge godt over 250 133 000 billetter, sier markeds- og informasjonskonsulent Beate Tangre i bransjeorganisasjonen Film & Kino.

Denne uka rundet «Elsk meg i morgen» 300 133 000 besøkende. Men den tredje Elling-filmen er i ferd med å stoppe opp, og den mye ferskere «Pitbullterje» tar daglig innpå med sjumilssteg.

-  Det vil ikke skille mye til slutt, kanskje rundt 50 133 000. Mens «Elsk meg i morgen» var en ventet suksess, er «Pitbullterje» en overraskelse. Eller Norges største underdog, som produsenten sier. Den blir norsk films lokomotiv inn i førjulstida. At premiere var på den store kinodagen 5. november, hvor 176 133 000 løste billett til halv pris, var smart. Mange så «Pitbullterje» den dagen. Siden har «word by mouth» vært en effektiv markedsføring, sier Tangre.

GÅR SÅ DET GRINER: Atle Antonsen (slem julenisse) og Petrus Christensen (Jim) i et molefonkent øyeblikk mellom to opptak på Lillehammer. Duoen har ingen grunn til å deppe. «Pitbullterje» går så det griner på kino. Foto: Paradox
GÅR SÅ DET GRINER: Atle Antonsen (slem julenisse) og Petrus Christensen (Jim) i et molefonkent øyeblikk mellom to opptak på Lillehammer. Duoen har ingen grunn til å deppe. «Pitbullterje» går så det griner på kino. Foto: Paradox Vis mer

Men to godt besøkte filmer - samt barnefilmen «Venner for livet» og tre gode anslag i «Tommys inferno», «Izzat og «Naboer» - til tross: 2005 vil ikke bli husket som et rasende godt film-år besøksmessig.

Norske filmer ligger an til å bli sett av 1,4 millioner, som utgjør en prosentandel på nøyaktig 13 252. I fjor var norsk-prosenten oppe i 14,8 - med «Olsenbanden jr på rocker\'n» (drøyt 400 133 000), «Uno» (drøyt 300 133 000) og «Bare Bea» (ca. 200 133 000).

-  Både 2004 og 2005 er uansett langt under kulturminister Trond Giskes ambisjon om 20 prosent. Så her er det bare å pøse penger inn, Giske! oppfordrer Tangre.

Skuffelsene

-  Hvilke norske filmer skuffet mest i 2005?

-  Den største skuffelsen for meg, er at ikke flere så «Vinterkyss». All honnøren som er blitt denne filmen til del i ettertid, burde kanskje kvalifisere til en ny runde på kinoene, sier Beate Tangre.

Sara Johnsen debutfilm - som blant annet har høstet to av de gjeveste Amanda-prisene og er norsk Oscar-kandidat - stoppet på bare 35 133 000. Mange trodde dokumentaren «Giganten» om Erik Bye skulle bli en ny «Heftig og begeistret». Den kom aldri i nærheten, konstaterer Tangre. «Import Eksport» innfridde heller ikke og stanset på 21 133 000.