Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Glem trendanalytikerne

I januar er det julaften hver dag for trendanalytikerne. - Glem dem, mener Dagbladet FREDAGs Eivind Eidslott.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Trenger vi trendanalytikere?JULA VARER HELT TIL PÅSKE. I hvert fall for trendanalytikerne. Nå, i januar, smiler de fra fra øredobb til øredobb i norske aviser. Her forteller de hva som kommer til å prege de neste 12 månedene. Eller, som det største trendanalysebyrået Bengal Consulting skriver på nettsidene sine: «Vi analyserer endringer i forbrukeradferd og predikerer utviklingstrekk i markedet.»

LA OSS TA EN TITT på hva trendanalytikerne predikerte for ett år siden. Den gangen kunne rikstrendanalytiker Paal Fure fortelle at det gir voksenstatus å eie en mobil - at mobilen får samme rolle som sigaretten. Trendanalytiker Gun-Helen Øye mente at soverommet var på full fart oppover trendbarometeret. «Sex er i fokus», uttalte hun. Kristin Undheim, Paal Fures kollega i Bengal Consulting, konkluderte med at «du er hva du tenker, trener, spiser». I tillegg påsto hun at «det aldri har vært større fokus på at skjønnhet i videste forstand virkelig kommer innenfra.» En annen kollega, Ole Gaute Aas Askheim, pekte på at stadig flere spiser frokost på kaffebar. Men at kneippen likevel ikke kommer til å dø.

Skarpt observert.

BENGAL CONSULTING hadde i 2000 en omsetning på 12,9 millioner kroner. Trendbyrået Fishnets omsetning var på 2,3 millioner. Framtidsnavigatorene Preview hadde en omsetning på 9,3 millioner. Det finnes altså en rekke norske bedrifter som kjøper seg hjelp fra Paal Fure og hans likesinnede. Årsaken er selvsagt at de middelaldrende bedriftslederne ikke har peiling på hva som rører seg blant unge mennesker. Pussig nok stoler de fullt og helt på 35-årige trendanalytikerne.

Det samme gjør avisene. Titt og ofte ringer journalister til «ekspertisen» og ber om kommentarer. Slik får trendanalytikerne gratis markedsføring gjennom redaksjonell omtale.

FORRIGE SØNDAG kunne Aftenposten presentere trendanalytikernes spådommer for 2002. Året som kommer vil blant annet preges av:

1) No-aging

2) Hippiebølge

3) Crossover exotism

4) Retrotradisjonalisme

5) Nyoptimisme

6) Nypessimisme

7) Nyrealisme

8) Nyaktivisme

Vi må heller ikke glemme at cocooning er på vei tilbake. På begynnelsen av nittitallet kom den første cocooningbølgen - folk søkte trygghet og kos hjemme. Nå skjer det igjen, men denne gangen heter trenden cocooning 2. Og så, toppen av kransekaka: 2002 vil by på økt indvidualisme - men også mer fellessskap .

Skarpt observert, igjen.

LA MEG PRESENTERE en annen trend. Den er spesielt interessant for trendanalytikerne, og dere skal få den helt gratis: I 2002 kommer folk flest til å gjennomskue trendanalytikerne.

Artikkelforfatteren er reportasjeleder i Dagbladet FREDAG.

SI DIN MENING: Gi oss din reaksjon på innholdet i ukas :sterke utspill! Send e-post til [email protected] og skriv «:sterke utspill» i emnefeltet. Hver fredag trykker vi tre reaksjoner på forrige ukes utspill. Bidragsyterne premieres med hver sin CD. Du kan også bidra med meninger på dagbladet.no/manual

Hele Norges coronakart