NY SESONG AV SKAM: Mye står på spill for «Isak» i sin sesong, skriver Dagbladets anmelder om «Skam» sesong 3. Foto: NRK
NY SESONG AV SKAM: Mye står på spill for «Isak» i sin sesong, skriver Dagbladets anmelder om «Skam» sesong 3. Foto: NRKVis mer

Anmeldelse: «Skam», sesong 3

Glem «William»! Her er «Even»

I «Isak»s blikk på «Even» blir skeiv skam politisk handling.

SERIE: Den supersuksessfulle sosiale sceneserien Skam er tilbake, med premiere på hele første episode i sesong tre – Isaks sesong – i kveld. Det synes dristig å forlate jentegjengens etablerte enhet, men gutta boys Isak, Jonas, Mahdi og Magnus er et nytt firkløver å følge. Og gjennom siste scene, Kosegruppa, etableres sesongens trekantdrama, mellom Isak, Even og Emma. Dette viser at Skam først og fremst er en ungdomsserie om ungdomstiden, og ikke for eksempel «bare» en «feministisk» serie. Langt flere av ungdomstidens tankestrømninger belyses og problematiseres.

Even og Emma

At Isak skulle få tredje sesong ble bestemt under første sesong. Isaks vei synes å være fra nettopp skam og selvforakt til selvforståelse og stolthet, fra frykt til fristelser, slik at han både for seg selv og for andre omkring kan vise seg slik han er. En kan ikke ofre seg selv.

SKAM

6 1 6
07.10.2016
Beskrivelse:

Ungdomsserie

Kanal:

NRKP3

«Skeiv skam.»

Mye står på spill for Isak i sin sesong, først og fremst seksuell legning, men også rus og økonomi (allerede pukket på av Eskild og Linn vedrørende husleie). For den skeive er privatlivet en politisk handling. Og det er mange interessante ting ved første episode, men mest spennende synes dragningen mot nykommer Even, godt spilt av Henrik Holm. Even har flyttet over til Nissen fra «Bakka» for sisteåret, og er en James Dean-aktig type med sleik, olajakke og sigg bak øret. Serieskaper Julie Andem forsøker å finte både Isak og tilskuerne ut med overgangsfiguren Emma, spilt av Ruby Dagnall, men Isaks blikk ser forbi henne og lander på Even. Jeg tror han blir omdreiningspunktet som skaper den største tiltrekningskraften gjennom sesongen.

Én puls

Første scene i første episode av første sesong kontrasterte bilder av norske ungdommers fest og moro med Jonas’ skolestiloverstemme om verdens urettferdighet. Og første scene i første episode av andre sesong viste Oslos skyline og seksualiserte ungdomsbilder akkompagnert av Turbonegers «City of Satan». Første scene i første episode av tredje sesong både kontrasterer og skaper en parallell mellom den norske ungdomsfesten klokka 01.05 natt til søndag med den globalt stadig politisk betente legningen homofili.

I en rekke korte, men megetsigende pulsinnklipp i løpet av de første sekundene i denne første festscenen skisserers tydelig en av de sterkeste tematiske trådene for sesong tre. Et lys er tent i minne for de 49 ofrene fra nattklubbskytingen på Pulse i Orlando, klokka 01.58 natt til søndag 12. juni i år. Det er den dødeligste masseskytingen i USAs historie. Og den var rettet mot homofile som danset og drakk. «One Pulse <3 ORLANDO» står skrevet på fakkelen. Noen sekunder senere, etter en kjøring inn mot Sanas sedvanlig skeptiske ansikt, ser vi svarte bukser og svarte sko tråkke på og sparke regnbueflagget, og et utsnitt fra protestparoler viser ordene «America» og den kroppede formuleringen «Fags are…». Slik åpner utsnittet for vår utfylling av formuleringen.

Skam 3.0

Skam 3.0 ser ut til å ville bidra til å øke forståelsen for hva «Homofile er…». Vi ser så Chris danse energisk, med et innklipp av to gutter som snakker sammen på en klubb i bare boksershortsene. Deretter ser vi på festen vakre ungdommer med blondt hår danse, før kameraet finner Vilde i sofaen. Hun lurer senere i en chat på hva alle førstisene gjorde på festen, hvem inviterte dem, liksom? Vilde gjør kyssende Eva og gutte-Chris oppmerksom på de nye jentene, og Chris’ lange blikk mot dem må dras tilbake til leppene hennes. Idet vi ser jente-Chris igjen, klippes det ultrakjapt til et gatebilde med politi, en gutt bøyd i sorg og sinne ved tente lys og roser, en en parole med homohatende «Fag court» påskrevet. Homofiles lovfestede rettigheter blir fortsatt protestert mot.

Etter denne komplekse situeringen, ser vi Isak røyke i et nærbilde, hvor vi skimter Jonas i bakgrunnen. Gutta sitter i badekaret og snakker om hvilke jenter som er «pulbare». Ei jente kommer inn og skal tisse. Isak gjør så narr av Emma, og sier hun ligner den lille jenta som ligner en gutt i Stranger Things. Hun tåler tydeligvis en liten støyt og vil «knarka», som Elin i Fucking Åmål. Isak legger en Ibux på tunga og de kliner. Hun er i ferd med å skulle gå ned på ham, men han trekker seg unna. Et kort bilde viser ham se i taket, for så å lukke øynene i fortvilelse. Han får bekreftet hva han frykter: manglende begjær i møtet med en vakker jente. (I onsdagsscenen stirrer han også uberørt på lærerens duvende bryster i et demonstrativt voksenutelukkende utsnitt à la Tom & Jerry.)

Politisk handling

I mandagsscenen Går ned på chicks diskuterer guttene slikking, mens Isak ser Even (som han på det tidspunktet ikke vet navnet på) for første gang. Idet øynene deres møtes, slår Isak skamfullt blikket ned. I Skam fortelles mye gjennom avlesning av ansiktsuttrykk, og tanken er at tilskueren skal forstå karakterens følelser før karakteren selv forstår dem. Isak blir her overrumplet av et nytt ansikt på skolen, og nærbildene er svært talende (noe professor Anne Jerslev peker på i sin analyse av serien).

Fredagsscenen heter Kosegruppa. Vilde er veldig morsom da hun skal dele dem inn i grupper, eller «duoer», siden de er to og to, og igangsetter «en kjærlighetsøvelse». Isak går på gangen, berører veggen og et skap. Så spiller han på do. Ved vasken møter han Even, som har en joint bak øret. «Skulle du også ha papir?» sier han og rekker Isak tørkepapir. Så sier Even: «Bli med ut a». De deler jointen sittende på ryggen av en benk.

På benken

«Benkscener» er en gjenganger i Oslo-filmer, finslipet av Joachim Trier i Reprise, Oslo, 31. august, og neste år i Thelema. Emma kommer etter hvert ut, og trekantdramaet begynner. I pinlig stillhet avsluttes episoden mens Isak sitter klemt mellom Emma og Even på benken.

Første episode av Skam, sesong tre, ruller ut flere handlingstråder for høsten. Den mest brennbare er legningsspørsmålet. Slik blir et skudd/motskudd eller et to- eller treskudd av en gutt som er betatt av eller begjærer en annen stadig en politisk handling.

Og på vei ut av skapet er den eneste virkelige skammen å snu. I promoen fra juni klasket en melkekartong i slow motion i skaprekka bak Isak i den halvnakne guttegarderoben.

Even var ikke der.

Han var melka.