Glemt historie

Nøytralt og noe ufokusert blikk på den spanske borgerkrigen.

FILM: «Slagmarkens ære» berømmes i Spania fordi den ikke tar parti når den forteller en historie fra den spanske borgerkrigen. Den handler om krigens generelle meningsløshet, men den berører overhodet ikke ideologiske spørsmål. Det føles underlig.

David Truebas filmatisering av Javier Cercas\' roman beveger seg mellom spansk nåtid og borgerkrigen som endte med at Franco kom til makten i 1939. Historien fortelles gjennom den livs- og skrivetrette journalisten Lola (Ariadna Gil) som begynner å drive research på historien om en mann som unnslapp en henrettelse i borgerkrigens siste fase.

Mannen var poeten og grunnleggeren av Falangistpartiet Rafael Sánchez Mazas. Han ble ført til et skogholt for å skytes sammen med en rekke medfanger, men klarte å stikke av i tumultene. En ung republikanersoldat oppdaget ham, men sparte livet hans. Det er årsaken til denne barmhjertighetsdåden Lola vil finne ut av.

Klippene tilbake til krigsscenene er først sporadiske og iblandet dokumentariske filmklipp. Senere, når den gamle historien blir mer framtredende i filmen, er også fortidsbildene i farger. På dette tidspunktet i filmen blir den nåtidige historien om Lola mer og mer et sidespor som taper interesse. Hun er følelseskald, deprimert, arrogant uten at man helt får vite sammenhengen. Møtet med en gammel krigshelt er det mest bevegende i en film som ellers virker litt for ufokusert.