Glimrende Jeppe

På Rogaland Teater er det ingen tvil om hvorfor ekssoldaten Jeppe drikker: Han prøver å fortrenge sine krigstraumer.

STAVANGER (Dagbladet): Han starter sin Holberg med å brenne av et revolverskudd mot en fillehaug, regissør Terje Mærli, så fillehaugen skvetter opp og to forskremte øyne stirrer på publikum. I Espen Hanas kuede blikk ligger en dimensjon ved Holberg man ikke har sett før: Jeppe som en representant for den evige soldat, den lille mann som i krigstid blir en brikke i de herskende klassers militærspill, i fredstid en brikke i spillet om makt og profitt. Det er ikke det minste rart at Espen Hanas Jeppe drikker, for på Rogaland Teater forsvinner ikke bare traumene i fylla, men i lag med krigsinvalider, brennevin, soldatsanger og griseviser hos Jacob Skomaker blir Jeppe for en stakket stund herre i sitt eget liv.

Nazilook

Man må vel tilbake til det forhatte 70-tallet for å finne en så politisk Holberg som den Terje Mærli nå har satt opp i Stavanger. Ikke misforstå, dette er ikke politikk som påtrengende plakatteater. Den politiske brodden er hele tida indirekte til stede. Baronens menn har fått diskré anstrøk av nazilook og når Jeppe blir en tyrann i baronens sted og vil gi alle et nakkeskudd, er oppsetningen fortsatt på Jeppes side. For om den lille mann selv blir et svin tildelt all makt, så gir Terje Mærli ham grunn til å være det. Jeppe har nemlig århundrers undertrykking og kriger å hevne.

Men om Holberg er blitt oppdatert og politisk, er han fremdeles Holberg. Terje Mærlis bearbeidelse, kjappe filmatiske klipp, britiske frontalspill, veksling mellom buskis og komedie er ikke bare «gysla bra», men skaper også et sjeldent vellykket driv over oppsetningen. Samtidssatiren melder seg når dialekt og hjemmebrent sklir over til norsk-engelsk og hipp vinbar med fine viner.

Energisk

Espen Hanas Jeppe er glimrende, med masse energi og publikum i sin hule hånd. Det er en Jeppe som riktignok kunne gått dypere i skikkelsens tragiske lag, men som likevel spiller på rikelig med burlesk komikk mot et bakteppe av insisterende alvor. Rundt Jeppe kryr det av gøyale roller: Even Stormoen som baronen i både pudderparykk og i dameklær i elleville transenumre, Marianne Holter som den utro Nille og Alf Nordvang, Fridtjov Såheim, Kyrre H. Sydness og Anders Dale som baronens håndgagne menn.

Når Holberg fornyes, er det viktig at han fremdeles er morsom. Det er han i Mærlis helstøpte regi, Åse Hegrenes stilige scenografi og skuespillernes lystige og samspilte lek.

«Jeppe på berget»

Rogaland Teater