Glimt av konsertmagi, tross publikumssvikt

Arbeidsseier for Carmen Villain på Hove.

HYPNOTISERENDE: Carmen Villain og bandet hennes serverte glimt av konsertmagi med eller uten publikum. Foto: Glen Bisset Eriksen / DAGBLADET
HYPNOTISERENDE: Carmen Villain og bandet hennes serverte glimt av konsertmagi med eller uten publikum. Foto: Glen Bisset Eriksen / DAGBLADETVis mer

FESTIVAL: Da Carmen Villain satte sine noe ustø artistbein på Bylarm-scenen for et par år tilbake, kvitterte hun ut med uforrettet sak. Opptakten til hennes Hove-debut var heller ikke den beste.

Det som etter hvert har blitt en gjeldende tendens på ettermiddagskonsertene, gjorde seg også gjeldende i Telt på siste festivaldag. Knappe 30 personer var møtt opp til annonsert konsertstart. Slikt kan ta motet fra selv den mest rutinerte artist.

Det starter også litt vaklevorent for den tidligere modellen, men man skal ikke lenger enn til andre låten før man skjønner at hun har brukt de siste årene flittig. Det er nemlig en helt annen person som står på scenen denne gangen.

Med den oppsiktsvekkende vakre debuten «Sleeper» i festivalkofferten og utvidet besetning, gjør hun og bandet maks ut av de vanskelige arbeidsforholdene. Teltet bader i gåtefulle klangtepper som er kløktig mettet  med lekre koringer, suggererende perkusjon og støyende gitarer.

Låtene spenner fra gyngende The Velvet Underground-aktige passasjer til ruvende Sonic Youth-støy og det hele er løst med smakfulle arrangementer og innbydende instrumentering. 

Hun har fremdeles litt å gå på som seremonileder, men i konsertens beste øyeblikk er de hypnotiserende låtene hennes en fryd for sanseapparatet. Om man da lukker øynene spiller det ingen rolle om det er 50 eller 500 personer i teltet.