Glimt av stjernekvalitet

Bertine Zetliz spiller intelligent pop i helhjertet utførelse.

BERGEN (Dagbladet): Årets nattjazzprogram inviterer uvegerlig til en ny runde i debatten om hvor lite jazz en jazzfestival kan inneholde uten å komme i sjangerkonflikt med seg selv.

Når først det er sagt: Bertine Zetlitz er en spennende popartist der hun skrur sammen ord og toner på en måte som allerede har gitt henne kunstnerisk identitet. Sannsynligvis er det bare et tidsspørsmål før hun sprenger seg ut av poprammene for godt og blir sin egen, småskakke sjanger, slik for eksempel Anja Garbarek er i full gang med å bli.

Med et solid og tettspilt band i ryggen presenterte Zetlitz tøffe, effektfrie «live»-versjoner av det nyeste CD-materialet sitt, ispedd noen fra den første plata, foran et entusiastisk nattjazzpublikum onsdag kveld.

Hovedsvakheten, at for mye av det melodiske materialet låter for likt, ble delvis oppveid av helhjertet, medrivende innsats fra alle på scenen, og med noen justeringer på repertoarlista og i det dynamiske spennet, vil Zetlitz & co ha en førsteklasses konsertpakke å tilby. Du skal være bra blind for ikke å øyne glimt av ennå upolert stjernekvalitet når Zetlitz utfolder seg på scenen med alle tegn på trivsel, som i en forrykende vokaldialog med trommeslager Torstein Lofthus' solokomp i «Uncomfortable» eller mykt malende mot keyboardist Torjus Vierlids blå Rhodes-dryss i «Closer», og en stappfull Sardinen lot seg da også sjarmere i senk.

TRIVDES: Bertine Zetlitz i fint slag under Nattjazzen i Bergen. Nå venter KOngsberg Jazzfestival for poptalentet.