Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Glitrende, etisk og ekte

Eastwood på sitt beste, mer moralsk enn macho.

FILM: «Million Dollar Baby» begynner som en tradisjonell boksefilm, men utvikler seg til noe helt annet enn en kvinnevariant av Rocky-konseptet. Det dreier seg om Clint Eastwoods 25. film som regissør, og den 74-årige filmskaperen utvikler seg stadig.

Som i hans forrige film, «Mystic River», sysler han også denne gangen med etiske og eksistensielle spørsmål under en machopreget overflate. Riktignok er Hilary Swank her en hovedperson i rollen som kvinnebokseren Maggie Fitzgerald, men miljøet er så maskulint hardtslående at man formelig lukter fotsvetten og neseblodet i de nedslitte veggene i treningsstudioet til Frankie Dunn (spilt av Eastwood selv) i en av Los Angeles\' nedslitte bydeler.

Flerdimensjonal

Frankie er gammel bokser, nå trener og manager for de unge lovende. Han er mer enn en klassisk Eastwood-figur: komplisert, flerdimensjonal og med tragisk bunnklang. Han leser Yeats og gælisk og har gått til messe hver dag de siste 23 åra, men krangler fortsatt med presten om treenighetens betydning. Alle hans brev til datteren kommer uåpnet i retur.

Eneste utvei

Hans eneste venn og makker er en pensjonert bokser som kalles Scrap og spilles av Morgan Freeman. Scrap er filmens fortellerstemme, og med hans filosofiske utlegninger om boksing - en naturstridig beskjeftigelse der alt er bakvendt - får man bakteppet for situasjonen idet Maggie trer inn i de to mennenes liv.

Hun er 31 og akkurat litt for gammel for en boksekarriere, men insisterer på at det er hennes eneste vei ut av hillbilly-miljøets overvektige fattigdom. Frankie trener av prinsipp ikke kvinneboksere, men Maggie firer ikke. Han gir etter i en temperamentsfull scene under en speedball, og de to blir et team som får karakter av et far-datter-forhold.

Boksekampene er omtrent så blodige og svette som man forventer, her spares verken på brukne neser eller gjenklistra øyne, snørr eller gørr. Hilary Swank, som har en Oscar fra før og er nominert igjen for denne rolletolkningen, er suveren som innbitt, ensom og sårbar tøffing. Eastwood og Freeman leverer også glitrende prestasjoner. De tre hovedskikkelsene er gjennomarbeidede personligheter med flere lag. Det gir filmen store tilskudd av ekthet og temperatur. Den har fått intet mindre enn sju Oscar-nominasjoner totalt.

På mange måter en litt gammeldags Hollywood-film, der historien er viktigere enn effektene. Og Clint Eastwood er blitt en mesterlig historieforteller.

VINNERTEAM: Clint Eastwood og Hilary Swank er begge Oscar-nominert for innsatsen i «Million Dollar Baby».
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media