Gløder for forandring

Anniken Thue - ny museumsdirektør for nasjonalgalleriet.

Den nye direktøren ved institusjonen som skal være en spydspiss i norsk kunst - Nasjonalgalleriet - er et skikkelig rivjern. En energibunt med rødt, ildfullt hår og glødende temperament. Anniken Thue (57) er ikke bare en kvinne som forventer resultater. Hun skaper dem.

Et hodeløst menneske peker på oss med pistol idet vi entrer Anniken Thues kontor i femte etasje i Kunstindustrimuseet. Bildet av Nils Martin Eriksen er laget slik at uansett hvor man befinner seg i rommet, peker løpet mot panna.

- Det har alltid en god virkning på sponsorer.

Søkte ikke

Mens mediene bobler over i spekulasjoner over hvem som blir, bør bli eller overhodet ikke bli ny styreleder og deretter kringkastingssjef i NRK, har Kulturdepartementet foretatt en ansettelse i en stilling som i Kunst-Norge er like viktig.

I helga ga Ellen Horn jobben som direktør ved Nasjonalgalleriet til museumsmennesket og direktør ved Kunstindustrimuseet, Anniken Thue. Og hun hadde ikke engang søkt.

- Det er sant, jeg søkte ikke. Da jeg ble forespurt, kunne jeg rett og slett ikke si nei til utfordringen. Nasjonalgalleriet er fylt med våre ikoner, og representerer en nasjonal identitetsbygging.

Ikke bare hipp

- Det er noe traust over Nasjonalgalleriet. Astrup Fearnley og Henie Onstad klinger liksom litt friskere. Skal du børste vekk litt gammelt museumsstøv?

- Jeg har ikke noe imot mer dynamikk ved Nasjonalgalleriet, og børster gjerne vekk litt støv. Men vi skal ikke bare være hippe og festlige, men ta samtida på pulsen - på en annen måte enn f.eks. Samtidsmuseet. Nasjonalgalleriet er mye mer enn «Brudeferden i Hardanger», sier Thue.

Det bobler av arbeidslyst og kreativitet. Selv om Thue ikke begynner i sin nye jobb før i mai, har hun allerede bedt kulturministeren og de som står bak museumsplanen om et møte.

Utålmodig

Den største utfordringen er arbeidet med statens kunstsamlinger. Altså: samordningen av de store offentlige museene i Oslo knyttet til Nasjonalgalleriet og Tullinløkka. Nasjonalgalleriet er ikke blitt utvidet med en kvadratcentimeter siden 1937, har bare fått flere ansatte og trangere plass.

- Plassproblemene ved de statlige museene er vanskelige, men for Nasjonalgalleriets del er arbeidsforholdene helt umulige. De er rett og slett lammende og destruktive.

Så snart Thue, Kulturdepartementet, Oslo kommune og hennes museumskolleger får utredet hvilken organisasjon statens kunstsamlinger skal få, starter arbeidet. Hun ønsker ikke å dra noen tidsperspektiver, men gjør det klart at hun er et utålmodig menneske og at det vil kunne gi henne frustrasjoner.

Mellom inn- og utpust tolker jeg henne slik at hun tror på en etappevis utbygging om få år, men at det neppe blir noen tung utbygging før Operaen står ferdig i 2008.

Blinde politikere

Thue vil at ulike kunstuttrykk skal skli over i hverandre og skape kreative «crossovereffekter».

- Det er viktig at Nasjonalgalleriet ikke blir et statisk monument over 1800- og 1900-tallet. Det er ikke noe nytt at ulike kunstuttrykk glir over i hverandre. Jeg ønsker bare mer av det. Bryte flere grenser. Unngå å bli museale.

Norsk kulturpolitikk har hun lite til overs for. Hun mener at politikerne er historieløse.

- De er blinde. Måler alt i kroner og øre. Vi må frambringe kulturell og estetisk kapital for å kunne identifisere oss som en kulturnasjon, ja som mennesker. Når vi presenterer oss i utlandet, holder det ikke å ta med en liter olje og sette det på bordet. Vi må ha med oss kunstnerne også.

- Kunst setter i gang prosesser, den stimulerer, provoserer og bekrefter, sier Thue.

<B>TØFF JOBB:</B>Museums-Norge hilser Anniken Thue velkommen som direktør ved Nasjonalgalleriet.-Jeg er nysgjerring og gleder meg til å gå i gang, sier The. Hun flytter et par kvartaler nærmere sentrum, fra Kunstindustrimuseet til Nasjonalgalleriet.