Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Go Go Gerilja

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

NUMUSIC-FESTIVALEN: «Ser du på deg selv som den nye Banksy?», står det i festivalprogrammet til Numusic-festivalen. Da Numusic ble arrangert i Stavanger i helga var det ikke bare musikk på programmet, men også seminarer og workshops. Festivalen, som for det meste konsentrerer seg om elektronisk musikk, har opparbeidet seg et godt rykte ved å booke smale og toneangivende band. Numusic forsøker ikke å bli den nye Quart , men legger opp til en musikkbooking der et tema skal gå som en rød tråd gjennom festivalprogrammet. I år var det sampling og geriljakunst som sto på agendaen.

DEN FRANSKE Musique Concrète-legenden Pierre Henry (79) viste hvor bra det kan bli når musikk er i stadig opprør og utvikling, hip hop-legenden DJ Kool Herc (51) viste hvor pinlig det kan være når man ikke utvikler seg i det hele tatt. Og graffitikunstneren Nick Walker skulle altså lære festivaldeltakerne om hvordan de kunne bli den nye Banksy - den anonyme britiske graffitikunstneren som de siste åra har fått både kunstkritikere og konservative politikere til å gå i spinn.

OG DENNE uka ble Numusic plutselig mer cutting edge enn de hadde forestilt seg på forhånd. På mandag ble det avslørt at Banksy hadde vært på ferde igjen, og denne gangen hadde han gått etter kjendiskulturen og musikkindustrien. 500 remiksede utgaver av Paris Hilton-albumet «Paris» var blitt lurt ut i butikkene. Banksy hadde omarbeidet platecoverne til Paris-kritiske kunstverk, samtidig som Gnarls Barkley-medlemmet og The Beatles-/Jay-Z-luringen Danger Mouse hadde remikset plata og lagt på vokalsamples med Paris\' slagord «That´s Hot». Det var et rent geriljaangrep.

DET KAN KANSKJE virke litt søkt å sammenstille Banksy og Numusic på denne måten, men poenget er at festivalen og geriljakunstneren sitter på samme kunstneriske idé: noen ganger må man rive ned for å bygge opp igjen. På hver sin måte setter Banksy og Numusic viktige spørsmålstegn ved popkulturen. For å si det med Noxagts Anders Hana: «Numusic folkeliggjør musikk som ellers blir sett på som vanskelig. Det festivalen driver med er utdanning av folks musikksmak».