STERKE BILDER: Den New York-baserte, amwerikanske fotografen J. Henry Fair har fotografert merker etter forurensning diverse steder på kloden, fra lufta. Bildene er vakre som abstrakte malerier. Foto: J. Henry Fair
STERKE BILDER: Den New York-baserte, amwerikanske fotografen J. Henry Fair har fotografert merker etter forurensning diverse steder på kloden, fra lufta. Bildene er vakre som abstrakte malerier. Foto: J. Henry FairVis mer

God behandling av arr - uten å få nye sår

Kapittel 2012 har vært mangfoldig og fokusert.

STAVANGER (Dagbladet) Kapittel 12 er over. Mer enn hundre arrangementer på fem dager, mange av dem knyttet til årets tema, «Arr». Litteraturviteren Espen Røsbak er kommet fra sin debut som festivalsjef uten synlige sår.

Kapittel har vært fokusert og mangfoldig. Den har vært uten spektakulære trekkplastre i form av superkjendiser fra den litterære verden, den har heller ikke vært arena for kommersielt pregete, internasjonale forlagslanseringer.

Det nærmeste man kommer er islendingen Bergsveinn Birgissons roman «Svar på brev fra Helga» og polakken Witold Gombrowicz' dagbøker og skuespill. Sterke bøker, men ikke antatte bestselgere.

Valgene av arrangementer bærer preg av selvstendighet og integritet. Programmet har vinklet på «arr» i forskjellige utgaver, fysiske og mentale arr. Som de fleste temavalg, er arr et begrep som kan fylles av svært mye.

Konkret er et arr, som lege Morten Munkvik skriver i programmet, «kroppens reaksjon på en skade». Sår som gror, samtidig som det dannes et nytt hudvev som aldri forsvinner. Arr kan vitne om heltemot og overgrep, om ulykker, slagsmål og krig.

Men «arr» har også en sterk kraft som metafor. Enkelte skader forsvinner aldri, men virkningene av dem kan få store eller små konsekvenser; de kan selvsagt også bli forløst i betydelig kunst.

To fotoutstillinger viser på en spesielt tydelig måte hvordan menneskeskapte katastrofer setter spor i ettertida. Butikkvinduene i Stavanger har vist bilder fra Morten Traaviks fotoserie «Miss Landmine», resultatet av en arrangert missekonkurranse for landmineskadde kvinner i Angola. Rystende bilder, fylt av opprivende kontraster.

Amerikaneren J. Henry Fair har besøkt byen med sine store fargefoto av «Industrial Scars» (i Kulturbanken til 29. september). Fair har fotografert industriområder og miljøforurensning fra lufta, med forbløffende effekt. Bildene er ekstremt vakre, som eksplosive, abstrakte malerier.

Men skjønnheten er kombinert med en bevissthet om hvilke trusler og varsler om en kommende katastrofe disse landskapene vitner om.

Ellers; lyrikk og musikk, sakprosa og barnebøker, krim og teater (Jon Fosses «Olavs draumar»), fokus på 22. juli, nordisk litteratursamarbeid, obligatorisk feiring av Ragnar Hovlands 60 års dag, møter med norske forfattere, fra Trude Marstein til Pedro Carmona Alvarez, dessuten besøk av velvalgte finner, svensker, dansker, samt to kinesiske forfattere, Ma Jian og Bi Feiyu, fra en nasjon der «arr-litteratur» er blitt et eget begrep, for bøker om tida under kulturrevolusjonen.

Og selvsagt poesi; med veteranen Kolbein Falkeid, tradisjonsbærerne Jan Erik Vold og Egil Kapstad i Konserthuset og avantgardisten Øyvind Rimbereid og Xploding Plastix i Folken, en magisk konsert for full kjeller som det kommer til å gå fråsegn om.

Fest på MS Sandnes og opplesning på Bøker & Børst er blitt fast tradisjon. Flott ord, børst, som forklart til nysgjerrige utlendinger betyr «sprit, på jazzspråk».