Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

God forsmak

Lange linjer og poetisk/ heftig perk.

KONSERT: Den danske perkusjonsvirtuosen Marilyn Mazur, nyutnevnt Artist in Residence ved årets Moldejazz, spilte Vinterjazz-konserter med sin egen gruppe i Oslo og på Kongsberg denne helga. På begge var trompeter Nils Petter Molvær gjest hos Mazur, bassist Klavs Hovmand og gitarist Krister Jonsson, og fredag kveld på Cosmopolite gled han elegant inn i den delen av Mazurs musikalske verden som kommer til uttrykk i småbandformatet.

Den handlet mye om lange melodiske linjer. Molvær trakk og tvinnet dem over en boblende, bølgende rytmemasse, drevet fram av Mazurs uopphørlig kreative tromme- og perkusjonsspill, Jonssons like perkusive gitar og Hovmans nøkterne, stødige bass, og låt som skapt for bandet. Men Mazur byr også på luftige svev der klangfarger leker som i et kaleidoskop, og der hun tar sine soli med en nyanserikdom og dynamisk kontroll som knapt noen annen perkusjonist er i nærheten av. Hun er kort sagt et musikalsk unikum, og hadde i Jonsson en gitarist som lot til å beherske hele den elektriske el-gitarvifta, fra hylende, rocka soli til komplekst superkomp. En i sannhet smakfull forsmak på Moldejazz.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media