FORNØYD: Alfa-redaktør Magnus S. Rønningen er fornøyd med salgstallene av premierenummeret. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
FORNØYD: Alfa-redaktør Magnus S. Rønningen er fornøyd med salgstallene av premierenummeret. Foto: Torbjørn Grønning / DagbladetVis mer

- God journalistikk er sexy - og det selger

Manneblad-redaktør Magnus S. Rønningen er fornøyd med Alfas første måned.

- God journalistikk er sexy og det selger, sier sjefredaktør for mannebladet Alfa, Magnus S. Rønningen.

I dag kom salgstallet fra Bladcentralen som viser at førsteutgaven av bladet solgte godt over 35.000 eksemplarer.

Det nye mannebladet med Magnus Rønningen i spissen, fikk mye oppmerksomhet i forkant og etterkant av premierenummeret, som kom på gaten 1.oktober.

Skapte debatt Magnus S. Rønningen skapte furore og hadde en pangstart med reportasjen om norske soldater som foretrekker å drepe fiendtlige soldater framfor å pule. Debattene rundt fødselsreportasjen om kokain-dømte Stina Brendemo Hagen i Bolivia herjet også rundt månedskifte. 

Rønningen mener at salgstallene viser at de har lykkes i et fallende magasinmarked som blir beskrevet å være svært vanskelig.
 
- Vi har fått et tegn fra markedet. Nei, vi har fått et rop om hjelp fra markedet. Menn vil ha et magasin med kraft og tyngde og godt journalistisk innhold - det har vi levert. Vi har ingen ambisjoner om at de neste utgavene vil kunne oppnå slike salgstall, men på lang sikt har vi et mål om å etablere på rundt 30.000 solgte eksemplarer, sier Rønningen.

- Vi har ennå ikke gjort noen store markedsføringsmessige investeringer utover den oppmerksomheten journalistikken har gitt oss, derfor er disse resultatene ekstra gledelige og svært positive.

FAKSIMILE: Den første utgaven av Alfa kom i salg 1. oktober. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet
FAKSIMILE: Den første utgaven av Alfa kom i salg 1. oktober. Foto: Torbjørn Grønning / Dagbladet Vis mer