DEBATT

Debatt: Dynamitten i juleevangeliet

God jul og godt opprør!

Noen tekster blir lest så ofte at de står i fare for å miste sin kraft, slik sanger kan bli så ihjelspilt på radio, så vi til slutt blir helt «comfortably numb» for magien som en gang var. Juleevangeliet er en sånn tekst.

TRUSSEL: I evangeliene framstilles Jesus som en trussel for datidas politiske og religiøse herskere fra dag én, skriver kronikkforfatteren. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
TRUSSEL: I evangeliene framstilles Jesus som en trussel for datidas politiske og religiøse herskere fra dag én, skriver kronikkforfatteren. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Om en kjenner juleevangeliets ordklang godt, kan det være vanskelig å høre selve budskapet i fortellingen. I stedet popper barndommens juletrær og -gaver opp på netthinna, i skjønn forening med sukkersøte julekort av Maria og Josef med et rent og smilende jesusbarn i midten.

De som har født, eller som har stått hjelpeløse på siden med klut og heiarop, har mer enn nok erfaring til å se det alt-annet-enn-sukkersøte i «og hun fødte en sønn og la ham i en krybbe, for det var ikke husrom for dem». Ingen teknologiske hjelpeapparater, ingen smertestillende, ingen seng eller badekar, ei heller noen faglært jordmor.

Her snakker vi risikofødsel Grand Prix.

Men det er ikke først og fremst fødselen jeg tenker på når jeg mener at juleevangeliet har mistet sin opprinnelige knyttneve. Greia er at juleevangeliet egentlig er en oppviglersk bølle av en tekst, en glødende sneip i øyet på en militær supermakt og okkupant: Romerriket.

La oss begynne med Matteus-evangeliets versjon av Jesu fødsel. Her har kong Herodes en sentral rolle. Herodes er litt som Quisling under krigen: en medløper av en marionette for okkupantene. Ifølge Bibelen fikk ryktet om den mulige kongefødselen Herodes til å iverksette et massemord på alle guttebarn under to år i Betlehem og omegn. Men Josef blir advart i en drøm, og flykter med familien til Egypt, der lever de i asyl helt til de får høre om barnemorderens død.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer