Selger ræl: Amazon-sjef Jeff Bezos prakker på oss ville konspirasjonsteorier gjennom strømmetjenesten Amazon Prime. Foto: AP Photo
Selger ræl: Amazon-sjef Jeff Bezos prakker på oss ville konspirasjonsteorier gjennom strømmetjenesten Amazon Prime. Foto: AP PhotoVis mer

Konspirasjonsteorier

God konspi-sommer, med vennlig hilsen Amazon

Takket være moderne algoritmer og elendig redaksjonell håndtering, anbefaler strømmetjenester stadig oftere ville konspirasjonsteorier.

Kommentar

Det er bare algoritmen som glipper, tenkte jeg da Amazons strømmetjeneste løftet fram «American Illuminati», «Loose Change 9/11» og «Bilderberg: The Movie» som anbefalte dokumentarer for meg. Det var nemlig litt av et sprang for en som nesten bare har benyttet Prime for å se samtlige sesonger «Seinfeld».

Men snarere enn en glipp, er det et stort problem. For først som sist, kjære leser, henter vi fram de største hermetegnene vi finner og setter dem rundt «dokumentarer». Det er selvfølgelig snakk om reinspikka konspirasjonsteorier.

Den mest kjente av dem er trolig 9/11-filmen som, med sin klassiske «jet fuel can't melt steel beams», har lurt altfor store deler av Internett til å tro at USA sto bak angrepet på World Trade Center og Pentagon i 2001.

Så populær ble «dokumentaren» at selveste rikskringkasteren, til store protester, valgte å vise den. I en ramsalt kritikk plasserte journalist Øyvind Strømmen den gang filmen i riktig kategori: Ræl. Konspiratorisk ræl.

Det er stort sett bare noe stakkarslig over verdens mange konspirasjonsteorier. Romvesen bygger pyramider? Jaja. Fly som slipper ut kjemikalier som holder befolkningen under kontroll? Mhm.

Moderne algoritmer dytter imidlertid stadig mer av rælet på oss. Skaperne behøver ikke lenger hjelp fra NRK for å nå mottakelige hjerner i de tusen hjem. Som en tidligere Google-ansatt tvitret tidligere i år: Takket være en algoritme han var med på å utvikle, ble et knippe konspirasjonsfilmer anbefalt på YouTube over 15 milliarder ganger. Fordi algoritmen belønner videoer med lang seertid, blir ofte konspi-filmene løfta fram. Hvis anslaget fra Googles programmerer stemmer, er det helt vanvittig.

Det er også slik at når du har sett én, hjelper algoritmen deg finne flere. Som Alan Levinovitz skriver i en god kommentar hos Slate: Når du først er igang kan du, uten innsats, dykke ned i et hav av konspirasjoner. Når anbefalingene er overveldende mange og innpakningen etterligner seriøse dokumentarer, blir det fort vanskelig for mange å orientere seg.

Det er vanskelig å forsvare Amazons framheving av konspirasjonsteorier om hemmelige verdensordener og landsforræderi. I en tid der desinformasjon spres i stort omfang, og tilliten til troverdige kilder ser ut til å svekkes, trenger ikke et av verdens største selskaper å helle bensin på bålet. Og dersom det skal gjøres, kan de i det minste lage en egen kategori. Sett det i det minste under «Fake News», ikke «dokumentar».

Heldigvis er det ikke vanskelig for Amazon å kutte slikt innhold. Det er ikke vanskeligere å droppe 9/11-konspirasjoner enn det er å la være å ta inn porno.

Fordi jeg skal tilbake til Prime for å se sesong to av «Goliath» får jeg vel bare hilse selv: God konspi-sommer til deg og, Amazon.