God Molde-årgang

MOLDE (Dagbladet): Utenfor hotell Alexandra halv tolv i går formiddag: Trombonist Jan Inge Melsæter teller opp «Bourbon Street Parade», messing og trommer spiller opp og årtusenets siste gateparade setter seg i bevegelse gjennom et myldrende, fargesprakende, solbakt Molde sentrum.

Dermed var begynnelsen til slutten på årets jazzfestival i gang. Og der jeg fulgte opptoget mellom boder fulle av alt fra batikk og belter til afrikanske trommer og Max Havelaar-kaffe, forbi colombianske gateorkestre og osende utegriller, bestemte jeg meg for at 99-årgangen av Molde International Jazz Festival stort sett har vært både konsumferdig og svært god, og med enkelte tapninger som vil tåle lang lagring i hukommelsen.

  • Et høydepunkt mot slutten av uka ble for mange Kvitrettens eminente vokalsamarbeid med den kubanske a capella-gruppa Vocal S.A. . Nå skal det ikke stikkes under en stol at det kubanske hoftearbeidet bidro sterkt til særlig den kvinnelige del av publikums velbefinnende, men slik garnityr er til å bære, også for oss herrer, så lenge hovedinnholdet er på plass.
  • På den lille klubben Hot Hat klemte folk seg sammen både fredag og lørdag for å høre den unge norske kvartetten Vindaloo spille moderne akustisk jazz. Også dette ble en overbevisende forestilling, med trommeslager Paal Nilssen Love i eksepsjonelt slag. Han spiller nå med en autoritet som har parkert «lovende»-betegnelsen for godt, og tåler sammenlikning med de aller beste i faget.
  • Fredag var det urpremiere på Turi Tarjem (manus/regi) og Sidsel Endresens (musikk) teaterstykke «m'Alice In Wonderland». Den drøyt timelange forestillingen veksler mellom svart alvor og stor moro, de to kvinnene spretter tidvis omkring i en fysisk utfoldelse som hittil ikke akkurat har vært Endresens varemerke, og er vel verdt et besøk når den skal ut på tur, blant annet til Oslos Black Box.
  • En annen kvinne som har stått på i festivalens sluttfase er D'Sounds Simone . I to konserter har hun frontet et utvidet band i storform, og ikke minst trommesamarbeidet mellom Kim Ofstad og Janet Jackson-trommis Little John Roberts ristet mursteinsveggene i Kulturhuset de to siste nettene. Jeg er ikke spesielt fascinert av D'Sounds låter, men utførelsen av dem var stor, og jeg tar gladelig av meg hatten for den klassejobben bandet gjorde i Molde.
  • Også festivalarrangørene var fornøyde i går. Med 30000 solgte billetter ligger det budsjetterte overskuddet på 300000 kroner an til å bli nådd; det betyr et godt utgangspunkt for neste års 40-årsjubileum, der bl.a. spesialprosjekter med Terje Rypdal/Iver Kleive/Bergen Kammerensemble og Kirsten Bråten Berg/Lena Willemark/Marilyn Mazur allerede er godt i gang.
  • Så med berettiget håp om nye gode årganger: Farvel til 503 for denne gang.