KOMMENTARER

Oppdrettslobbyen:

God natt, skatt

Ikke alle er like svømmedyktige som lakselobbyen. I kampen om skatt på superprofitten i næringen druknet de motstanderen før den overhodet fikk dyppet tærne i vannet.

Superlobbyist: Geir Ove Ystmark, administrerende direktør i Sjømat Norge. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix
Superlobbyist: Geir Ove Ystmark, administrerende direktør i Sjømat Norge. Foto: Audun Braastad / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert

På tolv måneder har oppdrettsnæringen levert et skoleeksempel på effektiv lobbyisme. Målet? Å få skutt ned konklusjonene i en offentlig utredning om en ny skatt på superprofitten i næringen - seks måneder før den ble ferdigstilt og offentliggjort.

Oppskriften på planen for å få stanset skatten inneholder tre potente ingredienser i den moderne politikken:

  • Tid.
  • Kontakter.
  • Penger.

Mye penger.

Ifølge Dagens Næringsliv satte næringen i 2018 igang et storstilt og koordinert påvirkningsarbeid.

En del av påvirkningsarbeidet var rettet mot grasrota i de politiske partiene. Målet var å mobilisere et gryende distriktsopprør mot «Oslo», som ifølge lakselobbyen vil være mottakeren av oppdrettsskatten.

Som Høyremann og tidligere statssekretær i fiskeridepartementet, Daniel Bjarmann-Simonsen, sa det til avisa:

«Du vinner mye sympati i saker der distriktene er mot Oslo. Folk sluttet opp mot en felles fiende, Oslo skulle ikke få pengene.»

Det fungerte. Landsmøtesesongen 2019 ble sparket igang med en rekke godt formulerte angrep på en potensiell ekstraskatt på milliardærene i oppdrettsnæringen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer