Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

God natt

I 15 år har Natt&Dag brutt aksjeloven, grunnloven, testet ecstacy, forfulgt redaktører, kriget med konkurrenter og inngått forlik med illsinte millionærer. Nå har redaktør Gaute Drevdal startet jakten på sin etterfølger. De gamle medarbeiderne synes det er på høy tid.

REDAKTØRKONTORET ER IKKE noe kontor. Noen har pælmet et bord og en fancy datamaskin bort i et hjørne. Det flyter av cd\'er, magasiner, plakater. Og på den ene høye høyttaleren til høyre for platespilleren ligger årets andre utgave av Samtiden. Redaktøren selv, Gaute Drevdal, går i ett med alt der han sitter og drar en trailercap fram og tilbake på hodet. Han har litt dårlig tid. Han skal snart ut å henge med Vinni fra Paperboys i Oslonatta, coversaken i Natt&Dags juniutgave.

- Jeg kjenner Vinni fra langt tilbake, det synes jeg er en fordel. Det finnes to typer journalistikk, de som intervjuer folk på kafé, og de som kjører Rolling Stone-metoden og henger ut mest mulig med intervjuobjektet og skriver etterpå, sier Drevdal.

- DET BLE ET LITE UNDERSKUDD i fjor, mest på grunn av en internett-satsing de finske eierne krevde vi skulle være med på, sier redaktøren.

Natt&Dag var et økonomisk virvar uten like. I mars 1994 gikk avisa konkurs med fire millioner i gjeld. I konkursbehandlingen skrev bobestyreren at avisen antageligvis hadde fusket med regnskapstallene og i realiteten drevet på kreditors regning fra 1990 og fram til konkursen. Et klart brudd på aksjeloven. Styreformannen skulle også ha innvilget seg et større lån etter at aksjekapitalen var tapt.

Men fra 1997 løsnet det for gratisavisa med et overskudd på over millionen. Det ble det også i 1999. Fjorårets underskudd skyldtes en mislykket internettsatsing. Men nå er fokuset igjen tilbake på grunnideen om å lage en gratisavis med store annonseinntekter. Skjønt:

- Som alle andre merker vi at reklamebusjettene ikke er det de engang var, sier Drevdal.

- VI FESTER VEL OMTRENT like så mye som andre i vår generasjon, sier Drevdal.

Natt&Dag-gjengen lever tett på utelivet de skriver om og kan bli observert på byenes vannhull alle ukas dager. Slik følger de opp en tradisjon som går helt tilbake til avisas første dager.

- Dopbruk? Oj! Det var vel ikke verre hos oss enn på Plata. Vi avspeilte bare den generasjonens forhold til rusmidler og det gikk i en cocktail av det meste, ler Hermann Willis på telefonen.

Gaute Drevdal ser spørrende utover redaksjonen og setter øynene i Martin Bjørnseren. Hip Hop-skribenten har vært med avisa siden 1993, ett år lengre enn redaktøren.

- Hehe, tja, du kan jo be ut Martin på en drink akkurat nå og se hva som skjer, flirer Drevdal.

Over dataskjermen ruller den nye musikkvideon til Bjørnersen og bandet «Snuten». Det er bare et av flere band med Natt&Dag-hoder som drivkrefter. Der tidligere skribenter brukte avisa som springbrett for en journalist- eller forfatterkarriere, er det dj-virksomhet og band som preger fritidsinteressene til Natt&Dag-redaksjonen anno 2003.

- DU VIL ALLTID FÅ som svar at Natt&Dag ikke er bra lenger fra de gamle skribentene, sier Drevdal.

Tirsdag denne uka, Dagbladet tar en ringerunde til gamle Natt&Dag-profiler.

- Altså, de bør fylle opp hjernen på folk og ikke bare vise dem hvor man kan drikke seg full, mente Herman Willis.

- Man må gjøre Natt&Dag interessant, igjen. Det har vært for pregløst de siste 5-6 åra. Det er litt trist egentlig. Nå har de prøvd denne stilen en periode, nå må de bli råere, tøffere, etterlyste Dag E. Thorenfeldt.

- Hvis Natt&Dag i det hele tatt skal ha noen funksjon må de ansette en yngre redaktør og folk som er orientert mot de tingene som snittet av dagsavisenes journalister ikke henger med på lenger, men nøyaktig hva det er, er jeg for gammel til å vite, innrømte Cathrine Sandnes.

- Den nye redaktøren må bli en sterk og interessant karakter i mediabildet. De må bli viktige igjen, sa Paal Fure.

- Natt&Dag er ikke trendsettende som det i sin tid var. Det er ikke der man plukker opp nye ting lenger. Gaute har gjort en god jobb, men de setter overhodet ikke dagsorden lenger, sukket Erling Fossen.

- De folka du har snakka med tilhører nå den etablerte kultureliten. Vi hadde gjort noe grunnleggende feil hvis de applauderte. Jeg er drittlei sytingen fra gamlekara. Kan ikke noen bare be Dag Thorenfeldt holde kjeft snart? Han har ikke tatt et bra bilde på åtte år, svarer Drevdal. Han understreker at de siste årenes NMI-undersøkelser har bevist at Natt&Dag aldri har hatt bedre grep på ungdom under 25 år.

- JEG FØLER IKKE at en redaktør trenger å være ung, sier Drevdal.

Selv har han fylt 33 år. Han har vært redaktør siden han var 25. Nå mener mange det kan være på tide å få nytt blod inn i redaksjonen. Drevdal selv er også inne på tanken. Derfor har avisa i et halvt års tid jaktet på en ny redaktør. Et knippe kandidater har vært i møter med avisa, den yngste knapt 22 år gammel. Men gratisavisa har tradisjon for å hente inn unge folk til den gjeveste stolen. Espen Sletner var 21 år da han fikk sjefredaktør-tittelen i 1991, det samme var Tor Erik Hermansen som tok over i juni 1993. Han kunne fort betydd slutten for avisa.

Like før Natt&Dag gikk konkurs i mars 1994 tok Hermansen med seg hele redaksjonen og startet konkurrenten Urban. Men Natt&Dag var på beina igjen en knapp måned etter Urbans første utgivelse. Det var full krig redaksjonene i mellom og mye paranoia. I Urban var det også interne stridigheter. Etter knapt et år sa Urban-redaktør Hermansen opp i protest mot at styret la seg bort i den redaksjonelle linjen. Han ble etterfulgt av seks redaktører som alle gikk i harme etter kort tid, deriblant kulturedaktør i Dagsavisen Brita Møystad Engseth, før Urban gikk konkurs i januar 1997.

- DET ER VELDIG MANGE HÅRSÅRE folk i utelivsbransjen, sier Drevdal..

Etter det Dagbladet erfarer, måtte Natt&Dag ut med 100 000 kroner i et forlik med Trygve Hegnar etter at de i sladderspalten «Overhørt» hadde skrevet at to mangemillionærer, deriblant Hegnar, hadde hver sin unge «guttevenn» boende i luksusleiligheter på Aker Brygge.

Gaute Drevdal nekter å uttale seg om saken. Men bekrefter at de har vært i forberedende rettsmøter flere ganger på grunn av spalten. Uten at det stopper dem fra å bringe videre mer eller mindre insinuerende sladder.

I årets marsutgave skrev de blant annet: «...den populære rødvins-presten Bjørn Eidsvåg er ikke akkurat kjent som en festbrems. Det var han heller ikke ved årets spellemannsfest. På hans private nachspiel stilte en behjelpsom representant fra plateselskapet opp som dørvakt. Vedkommende tok jobben sin så alvorlig at kun jenter ble sluppet inn på Eidsvågs rom. Dette skyldes antagelig at duettpartner Lisa Nilsson forsvant med en uidentifisert mann tidligere på kvelden...»

- JEG HUSKER JEG TENKTE da jeg startet at, faen, vi kommer ikke til å klare å måle oss med den gjengen som har vært her før, sier Drevdal.

Åtte år har gått siden Gaute Drevdal droppet ut av hovedoppgaven på musikkhøyskolen for å rykke opp fra musikkredaktør til sjefsredaktør i Natt&Dag. Han hoppet etter Wirkola, etter Torgrim Eggen som ble forfatter og Tor Erik Hermansen som gikk via toppstilling i Warner til å bli suksessprodusent i Stargate, og en haug med profilerte medarbeidere. Arne Berggren ble forfatter, Arne Hjeltnes en tv-profil, Anders Giæver mediaprofil i VG, Cathrine Sandnes kulturredaktør i Dagsavisen, Tor Åge Bringværd forfatter. Til og med Sigurd Allern, han som nylig ble første professor i journalistikk ved Universitetet i Oslo, har slitt over tastaturet for Natt&Dag.

- Jeg tenkte det ville bli vanskelig, men jeg tok feil. Det har vært veldig mange bra folk her siden jeg tok over. Jeg anser Thomas Seltzer for å være en større kulturpersonlighet enn Herman Willis, sier Drevdal.

- DEN ECSTACY-TESTEN ble gjort den ene måneden jeg var borte, sier Drevdal.

September 1999. Natt&Dag tester ecstasy. Muligens ikke noen overraskelse i seg selv, men denne gangen ble det beskrevet på trykk. «Whoa. . .Definitivt en flukt. Ecstasy er utrolig deilig..», skrev de. Reaksjonene lot ikke vente på seg.

- Oppsiktsvekkende, uspiselig og ansvarsløst. Et krampaktig forsøk på å være tidsriktig, fastslo Ungdom mot Narkotika i Dagbladet. De mente oppslaget var dopreklame.

Fungerende redaktør Audun Vinger fnyste av kritikken.

To år tidligere, i 1997, var det Norsk Forbund for Psykisk Utviklingshemmede (NFPU) som hadde reagert. I en fem siders moteserie om klær hadde Natt&Dag brukt modeller med Downs syndrom under tittelen «Downtown».

- Dette tenderer mot noe spekulativt, mente NFPU.

- Det har for lenge vært en glamorisering av 15-årige klesmodeller med spisevegring. Dette er en honnør til de utviklingshemmede, forsvarte Drevdal seg.

Så var det Dagbladets tur. I midten av juli 2000 vakte avisa storm da vi trykket det såkalte kyssebildet av Mette-Marit og kronprins Haakon. Natt&Dag lot Dagbladets redaktør John Olav Egeland få smake sin egen medisin i august-utgaven. Gratisavisa engasjerte to fotografer til å snikfotografere utenfor Egelands bolig en lørdag, og trykte bildene over to sider.

TIDLIG I GÅR formiddag. Drevdal er sliten på telefonen. Han har vært ute og spist med Vinni fra Paperboys, de har gått fra klubb til klubb i Oslo. De har hengt sammen til den siste baren stengte. Han har kjørt Rolling Stones-versjonen av intervjuteknikk. Nå er stemmen hes.

- Nei, jeg ble ikke drita. Men jeg tror Vinni ble det.

Redaktør: Gaute Drevdal.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media