SUKSESS: Charlott Lokland Pettersen, Gunn Magerholm, Trude Ringheim, Tone Vassbø, Silje Borchgrevink Fjeldstad, Christine Kristoffersen Hansen, Ane Teksum Isbrekken, Tora Larsen Morset og Vigdis Alver utgjør God torsdag.  
Foto: Nina Hansen
SUKSESS: Charlott Lokland Pettersen, Gunn Magerholm, Trude Ringheim, Tone Vassbø, Silje Borchgrevink Fjeldstad, Christine Kristoffersen Hansen, Ane Teksum Isbrekken, Tora Larsen Morset og Vigdis Alver utgjør God torsdag. Foto: Nina HansenVis mer

God torsdag en kjempesuksess

Siden lansering har Dagbladet opplevd en solid opplagsøkning.

- Vi har økt løssalget med over ti prosent, justert for sesongsvingninger, forteller sjefredaktør Lars Helle.

Han betegner tallene som historiske.

- Vi må tilbake til 1999 for å finne tilsvarende tall. Da lanserte Dagbladet Magasinet, fortsetter han.

God torsdag retter seg mot kvinner og menn. Magasinet omhandler helse, trening, velvære, moter, shopping, reise, mat, samliv, psykologi og kosthold, og mye mer. God torsdag gir også hver eneste uke nære møter med mennesker som har opplevd et vendepunkt i livet.

Størst framgang - Vi føler at vi har klart å gi leserne mer av det de ønsker. Det hargitt en ny dimensjon til torsdagsavisa vår, slår Helle fast.

Så langt i år har Dagbladet hatt opplagsøkning. God torsdag har bidratt til den største salgsframgangen gjennom uka. Helle lar seg ikke skremme av at flere andre norske aviser sliter med fallende salgstall.

- I Dagbladet har vi stor tro på papiravisa. Vi har også en god tradisjon for å utvikle nye produkter. Vi beviser at papirproduktene har ei framtid.

Helle tror fortsatt på nye inntekter fra papir, men er realistisk.

DAGENS: Denne ukas God torsdag er nummer 11 i rekka.
DAGENS: Denne ukas God torsdag er nummer 11 i rekka. Vis mer

- Selv om mottakelsen av det nye magasinet har vært overveldende, tror vi selvfølgelig ikke at nye papirprodukter vil vokse til himmels. Det vi håper på er at det skal bremse nedgangen, fortsetter han.

Knallhard konkurranse Ekspertene er enige med Helle, men synes han likevel er tøff som tør å satse i motbakke.

- Man får ingen ting gratis. Konkurransen fra nettet er knallhard. Derfor er det hyggelig å se at God torsdag! lykkes. Det er ikke mange andre aviser som kan vise til den samme positive utviklingen, understreker kommunikasjonsrådgiver Lasse Gimnes overfor Dagbladet.

Han trekker fram konkurrenten VG som en av avisene som sliter med fallende opplagstall.

- Men man skal være forsiktig med å tro at trenden Dagbladet nå ser vil fortsette. Det er lov å glede seg, men man må ikke glemme å være realistisk.

- Stjeler fra ukepressen Gimnes understreker at han synes norske aviser generelt er flinke til å utvikle nye produkter. Han synes det er imponerende at flere av Norges største papiraviser har kapret tilsvarende posisjoner på nett. Det er en trend man finner i svært få andre land.

- Også på mobil ser vi at de store avisene lykkes.

Medieeksperten har også gjort seg noen tanker om hvorfor Dagbladet har lansert God torsdag.

- Papiravisa har mer og mer gått bort ifra de rå nyhetene. Man går mer og mer inn på arenaen for ukepressen. Redaksjonene har tatt konsekvensen av at nettet er raskere på å formidle nyheter. Nå satser man på å skape flere gode leseropplevelser på papir.

Dagblad-sjefen er ikke helt enig:

- Dagbladet skal fortsatt være en nyhetsavis, understreker han.

Elizabeth Hartmann i kommunikasjonsbyrået Siste Skrik svarer «Ja takk, begge deler».

- Jeg opplever torsdagsmagasinet som et positivt tilskudd til avisa. Mange andre magasiner er blitt veldig like. God torsdag opplever jeg som noe nytt. Leserne har fått mer å lese på og annonsørene har fått flere plattformer å nå dem på.