Gode gjenhør

Svensk-norsk festivalhøydepunkt.

CD: Et høydepunkt ved Oslo Jazzfestival 2002 var konserten i Kulturkirken Jakob med svensk-norske Parish - Bobo Stenson (piano), Fredrik Ljungkvist (saksofoner, klarinett), Mats Eilertsen (bass) og Thomas Strønen (trommer). Foran et publikum på 400 leverte veteranen Stenson og unglyden moderne, akustisk kammerjazz av beste merke, og heldigvis ble alt tatt opp.

KONSERT- OG CD-OPPLEVELSER

er ulike størrelser, men i dette tilfellet representerer ikke plata et skuffende, avglanset gjenhør i forhold til konsertminnet. Snarere tar den oss enda tettere på den kraftfulle, men følsomme kommunikasjonen i kvartetten, der alle fire medlemmene later til å ha funnet den perfekte balansen mellom solistisk og kollektivt anrettet spill. Sånt blir det liv og nerve av, og «Rica» er rik på den typen forløp som får deg til å holde pusten i spenning over hvor musikerne tar musikken rundt neste taktstrek. Ljungkvist (Atomic) er en sterk og uttrykksfull melodifører, Stenson det samme og dessuten en fascinerende klang- og harmonimaker med stort dynamisk register, og Eilertsen/Strønen oppviser så vel dansende kreativ uro som solid «timekeeping» i bunnen av lydbildet.

SAMME MATS EILERTSEN

er et solid bass-anker også i Dingobats, som med «Follow» er ute med CD nummer tre siden starten i 95. Besetningen er den originale, med saksofonistene Eirik Hegdal og Njål Ølnes, gitaristen Thomas T. Dahl og trommeslageren Sverre Gjørvad i tillegg til Eilertsen. Jazzlinja i Trondheim spøker med andre ord i bakgrunnen, og det samme gjør lekne avantgardister/melodisnuttsnekkere som Ornette Coleman og Art Ensemble of Chicago.

De fleste av de 12 korte originallåtene er kreditert Hegdal, men også på denne plata trer et sterkt kollektivt uttrykk fram. Dahls svaiende gitartone - Frisell goes Hawaii? - og Hegdals baryton er med på å gjøre Dingobats lett gjenkjennelig, og det pløyes og forskes friskt også fra Ølnes og Gjørvad, i en musikk som i enkelte strekk låter både løs og fortettet på samme tid.

DEN NORSKE,

Amsterdam-bosatte bassisten Thomas Winther Andersen CD-debuterte med «Line Up» i 99, og følger nå opp med «Out from a Cool Storage». Fortsatt har han med seg tenorsaksofonist Jimmy Halperin (New York), trompetist Torgrim Sollid og gitarist Håkon Storm-Mathisen, mens trommeslager Steve Altenberg er ny og åpenbart godt integrert i bandet.

Som tittelen antyder, er dette akustisk musikk på vei bort fra utgangspunktet, 50-tallets cool-jazz. Men Halperin og Sollids spillestil (og samspill) er umiskjennelig forankret i det uttrykket mange (men slett ikke alle) fant «kjølig», så om det skal utstedes varedeklarasjon, vil «cool»-referansen være vanskelig å unngå. Uansett er dette nok en gang ei uhyre velspilt og musikalsk mettende plate fra Thomas Winther Andersens side, og så får heller hver enkelt avgjøre temperaturen i musikken. Resultatet har kanskje noe med egen sinns- og kroppstemperatur å gjøre også.