Ikke statens ansvar: På samme måte som det er byråkratene i Lånekassen som må jobbe med å skrive klart og forståelig om utdanningsstøtte, er det lærebokforfatterne og forlagene som må ta ansvaret for å skrive gode lærebøker, skriver Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Endre Vellene / Dagbladet
Ikke statens ansvar: På samme måte som det er byråkratene i Lånekassen som må jobbe med å skrive klart og forståelig om utdanningsstøtte, er det lærebokforfatterne og forlagene som må ta ansvaret for å skrive gode lærebøker, skriver Torbjørn Røe Isaksen. Foto: Endre Vellene / DagbladetVis mer

Debatt: Klarspråk og kvalitetskontroll

Gode lærebøker er ikke staten sitt ansvar

Kommunene, skolene, lærerne, elevene, universitetene, høyskolene, foreleserne og studentene må si høyt og tydelig ifra når lærebøkene ikke holder mål.

Meninger

Cathrine Krøger skriver i Dagbladet 25. februar at klart språk er et effektivt våpen i kampen mot tåketale. Det er jeg helt enig med henne i. Og det er ekstra viktig at offentlige dokumenter kan leses og forstås av folk som ikke er byråkrater.

Det gleder meg derfor å se at Krøger – med rette – gir ære til min ministerkollega Jan Tore Sanner; både for hans arbeid med klart språk generelt, men også for det viktige klarspråkarbeidet han har satt i gang i sitt eget departement.

Denne uka vant Lånekassen språkpris for sitt arbeid med å formidle regelendringer for grunnstipendet. I 2009 vant de klarspråkprisen for staten. Jeg skal ikke ta æren for det gode arbeidet Lånekassen har gjort, for den er ene og alene deres egen. Men det viser at det foregår mye viktig språkarbeid i kunnskapssektoren.

Krøger etterlyser imidlertid mer av meg. Som sykepleierstudent har hun i flere omganger skrevet om det svake og til dels uforståelige språket hun møter i sin pensumlitteratur. Det er en viktig debatt. Men jeg mener hun tar grunnleggende feil når hun etterlyser mer statlig kvalitetskontroll av læremidler.

I år 2000 sluttet staten å godkjenne lærebøkene for skolen. Da var det bare to land i Europa som drev med statlig kvalitetskontroll av læremidler: Norge og Albania.

På samme måte som det er byråkratene i Lånekassen som må jobbe med å skrive klart og forståelig om utdanningsstøtte, er det lærebokforfatterne og forlagene som må ta ansvaret for å skrive gode lærebøker.

Så må kommunene, skolene, lærerne, elevene, universitetene, høyskolene, foreleserne og studentene gjøre som Krøger har gjort: Si høyt og tydelig ifra når lærebøkene ikke holder mål.