REGNBUE:  Tore Johansen, trompeter fra Bodø, er klar med nytt album, «Double Rainbow». FOTO: AGNETE BRUN/DAGBLADET
REGNBUE: Tore Johansen, trompeter fra Bodø, er klar med nytt album, «Double Rainbow». FOTO: AGNETE BRUN/DAGBLADETVis mer

Godt håndverk, ulike språk

Nye album fra Tore Johansen, Rez Abbasi' Invocation og Kvinge & Rognlien.

ALBUM: Med en litt sår, vibratoløs tone i trompeten og et knippe standardliknende, men originale komposisjoner på spillelista kommer produktive Tore Johansen med «Double Rainbow», et album der besetningen varierer mellom trio og kvartett.

Pianist Vigleik Storaas og bassist Jo Skaansar er i likhet med Johansen låtleverandører og er med hele veien.

TORE JOHANSEN: Stilsikre melodifortellinger for trio og kvartett.
TORE JOHANSEN: Stilsikre melodifortellinger for trio og kvartett. Vis mer

Trommeslagerveteranen Jon Christensen opptrer i rollen som klangmaler på deler av albumet, og da helst i langsomme tempi som innbyr til hans intuitive form for perkusjonsspill.

TORE JOHANSEN (34) er en original stemme i det norske trompetlauget. I motsetning til eksempelvis Nils Petter Molvær, Arve Henriksen og Per Jørgensen etablerer han her sin egenstemme gjennom lange, ofte legatospilte melodilinjer uten store improvisatoriske utflukter eller noen form for effektbruk. Sammen med Storaas og Skaansar — også de fine melodifortellere — oppviser han en så slående lojalitet overfor låtene at det nesten virker som om melodiene spiller musikerne, og ikke omvendt.

I et så utpreget melodibasert materiale som her fungerer det helt fint og gir musikken en slags tidløshet, hevet over skiftende trender og luner.

«Double Rainbow» er et verken spesielt nyskapende eller banebrytende album, men med stilsikkert, uangripelige håndverk, nerve og stille intensitet har det andre kvaliteter som gjør det vel verdt en lytt eller ti.

REZ ABBASI'S INVOCATION: Tonetett, qawwali-inspirert fusion fra New York.
REZ ABBASI'S INVOCATION: Tonetett, qawwali-inspirert fusion fra New York. Vis mer

REZ ABBASI (46), amerikansk gitarist med pakistansk familiebakgrunn og et visst ry på New York-scenen siden 90-tallet, fikk mye ros for sitt forrige album, «Things To Come». Han har det samme sterke tonefølget på det nye, qawwali-inspirerte «Suno Suno» («Hør, Hør» på urdu): pianisten Vijay Iyer og altsaksofonisten Rudresh Mahanthappa, to av de heteste navnene i den nye amerikanske jazzen. Bandet, Invocation, kompletteres av bassisten Johannes Weidenmueller og trommeslageren Dan Weiss, heller ikke de ubeskrevne blader, verken i New Yorks jazzverden eller i indisk- og pakistanskinspirert musikk.

Nå minner musikken på «Suno Suno» mer om verdslig fusion og jazzrock enn om den pakistanske religiøse musikken qawwali.

Mahanthappa utfolder seg på sitt mest manisk-kromatiske i fortettet intensitet, og betenkelig ofte er det minimalt med luft mellom tonene fra Abbasi og Iyer også. De lange forløpene er teknisk frapperende spilt og på ett vis fascinerende, men albumopplevelsen blir etter hvert mer utmattende enn egentlig transeliknende og fremkaller knapt noen form for eufori hos denne lytteren.

GITARISTEN Frank Kvinge leverte det utsøkte gitaralbumet «Arctic Skyway» for et år siden og fortsetter i samme fine stil på duoplata «Wild Birds». Her tolker han og sangeren Synnøve Rognlien så vel hennes som begges sanger pluss Sheryl Crows «Riverwide» og Peter Gabriels «Washing Of The Water».

KVINGE & ROGNLIEN: Gitar og stemme i egenartet uttrykk.
KVINGE & ROGNLIEN: Gitar og stemme i egenartet uttrykk. Vis mer

Det skjer i et nakent, men varmt og tiltalende duouttrykk der alt fra middelalderballader og norske folketoner til jazz og visesang klinger med.

Rognlien kombinerer klokkeklar røst og overbevisningskraft i sin tekstformidling. Kvinge tar rollen som akkompagnatør og instrumental dialogpartner med stor klangpalett og følsomhet i spillet, og resultatet er stillferdig, nesten meditativ musikk i et musikklandskap som henter næring fra mange kilder..