Godt norsk

Ambisiøs storbandsatsing med godt resultat.

Norge er fortsatt et av de få europeiske landene som ikke ser seg råd til å finansiere ett eneste permanent stort jazzensemble med midler fra felleskassa. Men det arbeides med saken, og blant kandidatene til en plass på budsjettene er Norske Store. Denne elitebesetningen på 17 sprang ut av et prosjekt under Storbandfestivalen i Sandvika i fjor, og er siden blitt adoptert av Østnorsk Jazzsenter med støtte fra Akershus fylkeskommune.

Det er et sterkt lag trompeterne Anders Eriksson og Frank Brodahl (kapellmester) har samlet. I kompet sitter Erlend Skomsvoll (p), Steinar Raknes (bass) og Håkon Mjåset Johansen (trommer), mens blåserne teller kjente navn fra både små- og storbandmiljøene, blant dem Nils Jansen, Øyvind Brække og Geir Lysne. Flere av medlemmene komponerer, og på Blå sto interessante stykker av blant andre Brække, Raknes, Eriksson og barytonsaksofonist Eirik Hegdal på repertoaret. Norske Store opererer i så måte også som et workshopband, men med et suverent komp i bunnen holder ensemblet allerede godt profesjonelt konsertnivå, både kollektivt og i enda høyere grad solistisk. Uttrykket er samtidsmusikalsk uten å være direkte avantgardistisk, i så måte mye nærmere Carla Bley og Italian Instabiles enn ekkoet av Ellington og Basie, og ensemblet låter på en måte mer som et «stort småband» enn et drillet storband. Spennende og løfterikt, ikke minst med tanke på at danske Marilyn Mazur nå skriver for bandet foran konserter til høsten.