Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Goin' Back To Harlan

De som i går kveld gikk på konsert for å høre countrymusikk av velkjent Emmylou Harris-kaliber, fikk seg garantert et sjokk. Aldri har vel noen hørt countrydronninga mer elektrisk. Og det takket være en mesterlig Daniel Lanois.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I en kvinnealder har Emmylou Harris skrevet og tolket countrylåter. I forhold til mange har hun hatt en fri stilling - og blitt respektert og anerkjent for den.

For ett år siden følte hun et sterkt behov for å gjøre noe ganske annerledes, og tok derfor kontakt med fransk-kanadieren Daniel Lanois. Han er kanskje mest kjent som produsent, blant annet for Bob Dylan, Robbie Robertson, Peter Gabriel og U2. Men 90-tallet har også gitt to utsøkte album signert Lanois: «Acadie» og «For the Beauty of Wynona». Det var disse to platene Emmylou hadde forelsket seg i, og det er ikke vanskelig å forstå.

Magiske stemninger

Samarbeidet resulterte i albumet «Wrecking Ball». Gårsdagens konsert var 100 prosent tro mot lydbildene og stemningene på albumet.

Og overraskende nok, både nye og gamle låter fikk det samme stemplet som på albumet: mørke, malende og vakre lydkulisser hvor Emmylous stemme tronet klart på toppen.

Plate- og konsertsamarbeidet må sies å være et meget vellykket by og land - hand i hand-prosjekt. For det dreier seg ikke så mye om country som det befinner seg i et magisk skjæringspunkt mellom country, gospel, indiansk urmusikk og urban bakgate-blues.

Hele Norges coronakart