«Gomorra» glamoriserer ikke

Matteo Garrones filmatisering av suksessboka «Gomorra» er et uromantisk og uglamorøst innblikk i mafiaens virksomheter.

(Dagbladet.no): Da italienske Roberto Saviano høsten 2006 debuterte med boka «Gomorra», om den napolitanske mafiaen Camorraen, ble han en utsatt mann.

Boka, som blottla lokalmafiaens struktur og metoder, ble en enorm suksess og solgt til flere titalls land. Flere drapstrusler senere måtte Saviano skaffe seg livvakter i frykt for represalier. I dag lever han skjermet og skjult, stadig på flyttefot.

Matteo Garrones film «Gomorra», delvis basert på boka hans, vant Grand Prize på Cannes-festivalen i vår.

Neste uke har filmen premiere i Norge.

Antropologisk aspekt

Selv er Roberto Saviano begeistret for filmatiseringen, men mener Garrones versjon er veldig forskjellig fra boka.

Filmen fokuserer mest på det antropologiske aspektet ved Camorraen, den har ikke så kraftig fokus på de økonomiskestrukturene han forsøkte å få fram.

- Garrone anvender en hypnotisk dokumentarstil som unngår å glamorisere grusomhetene i episodene han har håndplukket fra Savianos bok, men bygger opp et urovekkende realistisk crescendo av vold, skriver Jay Weissberg i filmbransjebladet Variety.

«Gomorra» glamoriserer ikke

Varm anbefaling

Også The Guardians Claire Longrigg mener «Gomorra»s overføring til det store lerretet er vellykket.

- Dette er en verden som skiller seg kraftig fra den amerikanske cosa nostraen og Hollywood-filmskaperne. I gamle dager elsket mafiaen å henge sammen med George Raft i Bevery Hills, mens New York-familiene inviterte James Caan til bryllup, skriver hun.

Filmmagasinet Rushprints Eirik Smidesang Slåen mener «Gomorra» til tider er rotete og ustrukturert, men at den likevel er en film han «ikke kan anbefale varmt nok, ganske enkelt fordi regissør Matteo Garrone allikevel makter å engasjere til det fulleste».


- Filmen søker å belyse den napolitanske mafiaens kontroll over daglivlivet i regionen. Det innebærer store mengder vold, men Garrone er allikevel gudskjelov ikke ute etter å lage en actionfilm av materialet. Isteden har han laget et epos som med troverdig skuespill og mye research arbeid i manus, gir et realistisk og skremmende portrett som sitter i kroppen lenge etterpå,
konkluderer Smidesang Slåen.

FRA «GOMORRA»: Filmen tegner et bilde av mafiaen som står i skarp kontrast til Hollywoods romantiseringer.