(Dagbladet): Da kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) åpent Nordiske Mediedager i Bergen denne uka, sa hun:
- Vi må egentlig bare stole på at Google har gode intensjoner utover bare å tjene penger på reklame i Norge.
Så det store spørsmålet er altså, har de det?
At Google og Facebook forsyner seg at det norske annonsemarkedet er det ikke lenger noen tvil om. Likevel er det stor uenighet i norsk mediebransje om hvordan man skal bekjempe nedgangen i inntektene. Mens noen varsler kamp mot nettgigantene Google og Facebook, har andre valgt å samarbeide med dem.
Sjef for Google i Europa, Matt Brittin, er selv sikker på at Google kan hjelpe norske medier på veien gjennom krisen.
- Ikke en del av problemet - Google kan ikke redde mediebransjen, men vi vil være god hjelp på veien, sier Brittin, til Dagbladet.
Han sier han forstår bekymringene, men understreker at det ikke er Google som skal ha skylda.
- Vi er ikke en del av problemet, men av løsningen, sier han.
Men dette er det slett ikke enighet om.
Norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntektene fra Google og Facebook. I vinter foreslo Schibsted-ledelsen at alle norske medier skal publisere nyhetssaker på én og samme plattform, som en felles front mot nettgigantene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger