KAN HJELPE:  Matt Brittin mener at Google kan hjelpe mediebransjen ut av krisa. Foto:  AFP PHOTO / WOJTEK RADWANSKI
KAN HJELPE: Matt Brittin mener at Google kan hjelpe mediebransjen ut av krisa. Foto: AFP PHOTO / WOJTEK RADWANSKIVis mer

- Google er ikke problemet

At Google og Facebook forsyner seg at det norske annonsemarkedet er det ikke lenger noen tvil om. Sjefen for Google i Europa mener han har løsningen.

(Dagbladet): Da kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) åpent Nordiske Mediedager i Bergen denne uka, sa hun:

- Vi må egentlig bare stole på at Google har gode intensjoner utover bare å tjene penger på reklame i Norge.

Så det store spørsmålet er altså, har de det?

At Google og Facebook forsyner seg at det norske annonsemarkedet er det ikke lenger noen tvil om. Likevel er det stor uenighet i norsk mediebransje om hvordan man skal bekjempe nedgangen i inntektene. Mens noen varsler kamp mot nettgigantene Google og Facebook, har andre valgt å samarbeide med dem.

Sjef for Google i Europa, Matt Brittin, er selv sikker på at Google kan hjelpe norske medier på veien gjennom krisen.

- Ikke en del av problemet - Google kan ikke redde mediebransjen, men vi vil være god hjelp på veien, sier Brittin, til Dagbladet.

Han sier han forstår bekymringene, men understreker at det ikke er Google som skal ha skylda.

- Vi er ikke en del av problemet, men av løsningen, sier han.

Men dette er det slett ikke enighet om.

Norske medier opplever stadig tøffere kamp om reklameinntektene fra Google og Facebook. I vinter foreslo Schibsted-ledelsen at alle norske medier skal publisere nyhetssaker på én og samme plattform, som en felles front mot nettgigantene.

- Ikke aktuelt I januar inngikk Google en avtale med britiske myndigheter om betale mer skatt av sine engelske annonseinntekter. I Norge har særlig Schibsted frontet kravet om lik skatt for norske medieaktører og multinasjonale selskaper som Google og Facebook.

Men dette er ikke aktuelt, sier Brittin.

- Vi betaler skatt på samme måte som alle andre. Folk lurer på hvorfor ikke internasjonale selskaper betaler skatt for deres salg i hvert enkelt land. Svaret på det er enkelt - det er ikke sånn internasjonal skattepolitikk fungerer, sier han.

Dagbladet er blant mediehusene som har valgt å inngå en langsiktig avtale med Google.

-  De er verdensledende på annonsestyring og en god teknologipartner. Det er selvfølgelig utfordrende å samarbeide med store internasjonale aktører, men for oss gir det også muligheter, sier Dagbladets sjefredaktør, John Arne Markussen.

Han fortsetter:

- Mediebransjen går gjennom en teknologisk revolusjon. Det nytter ikke å konstruere globale fiendebilder. Norsk mediebransje kan ikke lenger se på seg selv som en isolert nasjonal affære.

Vil møte Schibsted Nedgang i opplagstall og synkende annonsekroner til tross, Brittin mener det er grunn til optimisme.

- Mange ser på den digitale utviklingen med frykt, men jeg er optimistisk. Folk bruker mer til på media enn noensinne. Det bør utnyttes etter beste evne. Mediebransjen har lenge hatt annonsemarkedet for seg selv. Nå må det utvikles nyte forretningsmodeller, men det er ikke Google sin jobb, men vi deltar gjerne i prosessen.

Mediebyrået iProspect har anslått at Google og Facebook samlet vil omsette for 3,8 milliarder kroner i Norge i 2016. For unngå at annonsepengene forsvinner til de store internasjonale selskapene ønsker Schibsted en felles front mot Google

- Jeg vil gjerne møte Schibsted-ledelsen for å snakke om dette. Jeg tror mye av grunnen til skeptiske holdninger er at flere ikke har nok kunnskap om vårt arbeid.