- Google konkurrerer med egne kunder

Medieselskaper murrer.

(Dagbladet.no): Er Google i ferd med å bli et medieselskap, i direkte konkurranse med sine egne kunder? Mange store medieaktører bruker Google som samarbeidspartner innen søk og søkeordsannonsering, og nå frykter flere at Google selv er i ferd med å bli en farlig konkurrent i kampen om nettbrukernes oppmerksomhet og de lukrative annonseinntektene.

Spørsmålet reises med ny kraft etter at Google nylig lanserte kunnskaptjenesten Knol, som gjerne omtales som en konkurrent til det brukerskapte nettleksikonet Wikipedia. Fra før eier Google blant annet videodelingstjenesten YouTube og bloggetjenesten Blogger.

Konkurrerer med innhold

Forrige uke skrev jeg at jeg betviler om Knol kan utkonkurrere det idealistiske Wikipedia-prosjektet. Men selv om Knol ikke skulle bli blir en like viktig allmen kunnskapskilde som Wikipedia, kan Knol-artikler bli farlige konkurrenter til innholdsleverandører fra alle felt. Og enhver Knol-artikkel som får høy plassering i et søkresultat, betyr økte annonseinntekter til Google. Ifølge New York Times ser flere mediehus nå med bekymring på Googles økende engasjement i innholdssektoren.

Bekymringen skyldes at plasseringen en innholdstjeneste får i et søkeresultat - for eksempel hos Google - er avgjørende for hvor mye trafikk et nettsted får. Trafikken er igjen avgjørende for nettstedenes annonseinntekter.

Googles kjernevirksomhet er søk og søkeordsannonsering - men hva skjer når selskapet også konkurrer med eget medieinnhold om annonsekronene?

Som jeg skrev i min kommentar forrige uke, kan ingen mistenke Google for manipulasjon av søkeresultater for å favorisere egne innholdstjenester. Likevel må det være et problem for selskapet at medieaktører i økende grad ser selskapet som en konkurrent.

- Reelt problem

KONKURRENT: Flere medieaktører er bekymret for at Google blir en konkurrent i innholdsmarkedet. Foto: SCANPIX
KONKURRENT: Flere medieaktører er bekymret for at Google blir en konkurrent i innholdsmarkedet. Foto: SCANPIX Vis mer

- Hvis det er slik at Google-tjenester tar penger vekk fra Googles partnere, er det et reelt problem, sier Wenda Harris Millard, direktør i Martha Stewarts medieselskap, Martha Stewart Living Omnimedia - muligens litt fornærmet over at Stewarts pannekake-oppskrift kom dårlig ut i Googles søkeresultat. Men flere andre medieaktører, deriblant Martin A. Nisenholtz i Times-eide About.com, uttrykker en tilsvarende bekymring.

David B. Yoffie, professor ved Harvard Business School, er overbevist om at Google også i framtida vil gå inn på lukrative medieområder som innholdseier.

- Hvis jeg er innholdsleverandører og avhengig av Google som en mekanisme som driver trafikk til meg, bør jeg frykte dem som konkurrent i framtida? Svaret er absolutt, definitivt ja, sier Yoffie til New York Times.

- Google konkurrerer med egne kunder