MUSIK PÅ NETT: Produktsjef Paul Joyce snakker om den nye musiktjenesten til Google på Google IO konferansen i San Francisco. Foto: AP/SCANPIX.
MUSIK PÅ NETT: Produktsjef Paul Joyce snakker om den nye musiktjenesten til Google på Google IO konferansen i San Francisco. Foto: AP/SCANPIX.Vis mer

Google lanserer musikktjeneste

Snart kan du lagre musikken din på google og spille den når du vil.

(Dagbladet): Etter å ha forhandlet med musikkbransjen i lengre tid lager nå google et nettsted som garantert vil irritere Sony, Warner, EMI eller Universa Music.

Google Music Google gir blaffen i platebransjen og gir brukerne rett til å lagre musikken på nyopprettede Google Music. Da kan du høre musikken din over alt.

- Når du legger til musikk på den nye tjenesten, kan du høre på den på nettet på et hvilket som helst kompatibelt apparat, sier Googles produktdirektør Paul Joyce.

Det liker platebransjen dårlig.

De vil ha betalt for musikken. Denne gangen for å lagre på nettet den musikken du allerede har kjøpt.

20 000 sanger Uten en eneste lisens fra musikkbransjen lager de nå et arkivsystem hvor du kan laste opp 20 000 sanger på systemet som har fått navnet «Music Beta by Google». Nyheten ble lansert på Google IO, selskapets utviklerkonferanse, som ble åpnet tirsdag i San Francisco.

Foreløpig er det bare spesielt inviterte med lesebrett som får tilgang til tjenesten, men planen er at den skal bli tilgjengelig for alle etter hvert. Akkurat slik som Gmail var i begynnelsen skjer utrullingen på invitasjonsbasis. Med tid og stunder kan du gjøre det her.

Personlige kopier - Dette er en personlig lagringsplass som ikke krever lisens mer enn hvis man kjøper en iPod eller en harddisk. Det er som om en bruker lager personlige kopier av sin musikk og lagrer den på en iPod, men i stede for å ha en bærbar hardisk har man en harddisk i skyene, sa Googles Zahavah Levine til CNet.com.

Dermed gjør Google det samme som Amazon gjorde når de lanserte sitt «Cloud Drive». De går på nett før avtalen med innholdsleverandørene er på plass.

- Vi har vært i forhandlinger med bransjen om diverse tjenester, men med blandede resultater. Selskapene var imidlertid mindre opptatt av innovasjon og mer fokusert på å kreve urimelige og uholdbare foretningsmessige betingelser, sier Googles direktør for innholdssamarbeid, Zahavah Levine ifølge Billboard.com.