Google lanserer nytt sosialt nettverk - igjen

Søk er blitt sosialt. Nå kommer søkegiganten etter.

Google lanserer nytt sosialt nettverk: Ikke akkurat en suksessoppskrift.

Noen som husker Orkut? Buzz? Wave? Google har forsøkt noen ganger før, for å si det slik.

Nå lanserer selskapet noe de kaller Google +, en sosial delingstjeneste for web og mobil.

Som eneste norske medievirksomhet får Dagbladet tilgang til en testversjon av den nye tjenesten. Kan Google lykkes denne gangen? Utgangspunktet er vanskelig. For etter 17 kaotiske år med weben, vet vi i det minste dette:

Nesten all vellykket nettinnovasjon kommer fra en gjeng nerder i periferien.

Slik var det med Facebook og Mark Zuckerberg. Med Twitter og Jack Dorsey, Biz Stone og Evan Williams. Med YouTube og tre nerder ved navn Chad Hurley, Steve Chen og Jawed Karim. Og ikke minst; med Google og radarparet Larry Page og Sergey Brin.

For nettgigantene som har lagt bak seg den ene, store innovasjonen suksessen er tuftet på, er oppkjøp ofte veien videre. Jeg vet ikke hvor mange ganger Google har forsøkt å kjøpe Facebook, men har tidligere skrevet om forsøket på å kjøpe Twitter, kanskje nettets mest effektive tjeneste for søk etter sanntids informasjon om aktuelle emner.

Google har sett at vi i stadig økende grad bruker hverandre som søkemotorer.

Søk er blitt sosialt. Facebook er blitt en kommersiell plattform. Twitter er det nye søket. Dette er utviklingtrekk som gjør Googles tradisjonelle søkeprodukt og annonsemodell sårbare. Derfor Google +, om jeg skal gjette.

Ifølge Googles egen blogg er Google + et forsøk på å «gjøre Google bedre gjennom å inkludere deg, dine relasjoner og interesser».

GOOGLES DIFFRENSIERINGSSTRATEGI ser ut til å være å gripe fatt i noen av svakhetene til Facebook og Twitter. Det ufiltrerte, overdoserte, litt skremmende og unyanserte ved sosiale medier, som gir oss alt fra alle helt tida, og som vanner ut bergepet «venn».

Google +-ideen er at vi, som i det virkelige liv, kan dele ulike ting med ulike mennesker. Det kan det nok være et marked for, ikke minst i en tid da unge folk synes det begynner å bli litt mye foreldre på Facebook.

Google + er bygd rundt et fåtall hovedelementer. Circles, som er mindre grupper av venner, familie, kolleger eller andre du deler et interessefellessjap med. Sparks, en slags sanntids strøm av video og annet innhold fra interessefelt du har definert. Hangouts, en slags videogruppesamtale du kan stikke innom når du føler for det, omtrent som det gode, gamle chatrommet, født på ny. Og Mobile - som kort og greit ser ut til å være en lokasjonsbasert mobilversjon som skal gjøre det enkelt å laste opp og dele.

ER DET NOK
til å holde Google relevant i en tid da vi stoler mer på våre venner enn på søkemotorer? Erfaringen så langt tilsier at et av verdens to-tre mektigste teknologiselskaper, stappende fullt av dollar og briljante hjerner, ikke kan bygge sosiale nettverk. Det er mye som henger på at Google lykkes denne gang.

Dagbladet.no har fått tilgang til en testversjon, og kommer tilbake med mer om Google + så fort vi har fått muligheten til å teste.

Hva tror du? Kan Google få det til på det sosiale nettet?

Følg Jan Omdahl på Twitter.com/janomdahl

SPARKS: Google + sender deg innhold du er interessert i. Vis mer