Google mener de kan forutse filmflopper

Hevder de treffer bedre enn eksperter med en ny metode.

FLOPP: Filmen «Battleship», med Rihanna i en av hovedrollene, gikk ikke så bra som som forventa i premierehelgen. Det mener Google at de kunne forutse. Foto: AP/NTB Scanpix
FLOPP: Filmen «Battleship», med Rihanna i en av hovedrollene, gikk ikke så bra som som forventa i premierehelgen. Det mener Google at de kunne forutse. Foto: AP/NTB ScanpixVis mer

(Dagbladet): Søkemotorgiganten Google påstår nå at de kan forutse hvordan storfilmer kommer til å gjøre det på kino.

Ifølge Daily Telegraph går metoden ut på at man måler antall søkinger på filmens trailer en måned før den blir vist på kino, og at man dermed kan vite om den kommer til å floppe eller ikke.

Ny rapport Jennifer Price, Googles sjef for industri, media og underholdning, forklarer i en ny rapport at de kunne forutse at filmen «Magic Mike» skulle bli en suksess, selv om ekspertene trodde den skulle floppe.

Hun viser til at filmselskapet trodde at filmen skulle dra inn 15 til 20 millioner dollar i premierehelgen, mens Google regnet det til å bli 40 millioner dollar.

Det reelle tallet er 39 millioner.

Bruker «Magic Mike» og «Battleship» Metoden kan ifølge Price også forutse flopper - som «Battleship», filmen med Rihanna og Alexander Skarsgård i hovedrollene. Ekspertene trodde den skulle bli en supersuksess mens Google trodde motsatt, og Google har til nå hatt rett.

Den gjennomsnittlige kinogåer velger kanskje altså hvilken kino de skal se ved hjelp av internett.


SUKSESS: Skuespillerne Channing Tatum og Matthew McConaughey har begge store roller i filmen som ble mer populær enn forventa. Foto: AP/NTB Scanpix
SUKSESS: Skuespillerne Channing Tatum og Matthew McConaughey har begge store roller i filmen som ble mer populær enn forventa. Foto: AP/NTB Scanpix Vis mer
MAKT: Søkemotorgiganten Google blir større og større. Foto: Reuters/NTB Scanpix
MAKT: Søkemotorgiganten Google blir større og større. Foto: Reuters/NTB Scanpix Vis mer