REISESATSNING: Google har kjøpt opp et selskap som blant annet tilbyr søkemotorer for flyreiser, og retter seg dermed inn mot reisemarkedet. Foto: Reuters/Scanpix
REISESATSNING: Google har kjøpt opp et selskap som blant annet tilbyr søkemotorer for flyreiser, og retter seg dermed inn mot reisemarkedet. Foto: Reuters/ScanpixVis mer

Google tar kontroll over info

Milliardinvestering kan endre reiselivsbransjen.

||| Google har betalt omlag 4,5 milliarder kroner for ITA Software. Selskapet tilbyr programvare til reiseindustrien, og er en viktig kilde til informasjon om flyreiser.

Med dette oppkjøpet tar Google nå grep om reisebransjen på nett, og kontrollerer mer av informasjonsflyten innenfor reiselivet.
 
Ett av produktene ITA Software tilbyr er søkemotorer som gir informasjon om flyreiser, priser og hva som er ledig.

Med sine 500 ansatte leverer de i dag tjenester til ledende reisenettsteder og reisesøkemotorer som Bing, Orbitz, US Airways og American Airways.

Endring i strategi Ifølge nettstedet techcrunch.com viser Googles oppkjøp en endring i strategi.

De forventer at Google nå vil utvikle flere spesialiserte søketjenester til sine brukere, innenfor forskjellige tema.

 En av årsakene til dette kan være at Googles søkevekst har gått noe ned den siste tiden. Det uttalte en representant for investeringsbanken Barclay Capital, ifølge en blogger på the Guardians nettsider.

Fokus på brukerne Google-sjef Eric Schmidt forklarer målet med oppkjøpet:

- Vi skal bygge nye søkemotorer som fokuserer på sluttbrukerne, sa han torsdag, ifølge Reuters.

De såkalte «sluttbrukerne» i dette tilfellet er folk som ønske å dra ut og reise, og Google vil på sikt kunne fungere mer eller mindre som et reiseselskap på nett.

Med en slik søkemotor kan du få oversikt over hvilke flyselskap som flyr til hvilket sted, til hvilken pris. Men Schmidt avkrefter at de har planer om å begynne å selge flybilletter. 

Konkurrer med Microsoft Ved å spesialisere seg på såkalte «vertikale søk», søk som går gjennom en spesifikk liste med sider som er relevante for dette temaet, beveger Google seg nå i samme retning som konkurrenten Microsofts Bing.com.

I tillegg til reise har Bing også spesialisert seg på både helse, shopping og underholdning, og det er trolig at Google ønsker å hindre at Bing overtar for mye av dette markedet.

Spesialisert reklame Utviklingen kan også føre til at Google kan selge spesialtilpassete annonseplasser til reiseindustrien, noe som er avgjørende for Google for å skaffe inntekter i framtida.

Oppkjøpet kan derfor sees i sammenheng med at Google også har tatt over AdMob, et selskap som blant annet jobber med utviklingen av mobilreklame rettet mot hver enkelt av oss.

Kontrollerer informasjon En fryktet konsekvens av oppkjøpet er at Google opphever kontraktene de øvrige nettstedene har med ITA Software, for dermed å kontrollere mer av informasjonen på markedet. 

Av denne grunn er det ventet at Google vil bli kontrollert av myndighetene for å forhindre kartellvirksomhet. Dette bekreftes av advokater Reuters har vært i kontakt med, men de tror avtalen vil bli godkjent.

Og skal vi tro Google trenger ikke de øvrige nettstedene frykte at avtalene skal bli avviklet.

- Vi skal respektere alle de eksisterende avtalene, opplyser selskapet ifølge techcrunch.com.

 

BEROLIGER: Google-sjef Eric Schmidt beroliger konkurrentene når han hevder at Google ikke vil nekte konkurrentene tilgang til viktig reiseinformasjon. Foto: AP/Scanpix
BEROLIGER: Google-sjef Eric Schmidt beroliger konkurrentene når han hevder at Google ikke vil nekte konkurrentene tilgang til viktig reiseinformasjon. Foto: AP/Scanpix Vis mer