«DON'T BE EVIL»: Googles motto er «Don't be evil». Tydeligvis hjelper det også litt på moralen med trusler om milliardbøter. Foto: Scanpix.
«DON'T BE EVIL»: Googles motto er «Don't be evil». Tydeligvis hjelper det også litt på moralen med trusler om milliardbøter. Foto: Scanpix.Vis mer

Google vil være kompis

EU truer Google med milliardbøter og sanksjoner. Da finner de fram samfunnsansvaret, skriver Geir Ramnefjell.

Kommentar

Vi var invitert inn i det nest helligste. Dagbladet Meninger var nominert til en mediepris i «European Digital Media Awards» EDMA, en seanse beryktet for sin summariske gjennomføring. Pris til deg, takk, neste! Det er jo som kjent mange mediepriser, og tida er knapp.

Men i år var det andre boller. Google hadde tatt over som «host» for EDMA, og prisutdelingen skulle foregå i Google UK sine lokaler i London. Ikke helt California og Palo Alto, men flotte lokaler med futuristiske heiser, eget barområde, flipperspill, et eget rom med moderne kunst, og et seremonilokale. Fri bar. Journalister sulteforet på overskudd og dårlig vant med inspirerende kontorlokaler, svimet rundt med mobilkameraene for å dokumentere det eksotiske de nå fikk være med på å oppleve. Ååhh, se på de kontorplassene! Verdensvant journalistarroganse var borte som dugg på fettete sjampanjeglass.

Før det hele kunne starte, fikk vi servert en tale fra den milde giver - representert ved Google UKs øverste sjef som fortalte hvor viktig det er med kritisk journalistikk. Og at Google støtter opp om arbeidet i medieorganisasjonene, blant annet med kursing i hvordan mediene kan bli flinkere til å utnytte digitale verktøy.

En uke etterpå kunne Google kunne melde om enda en håndsrekning, av det virkelig solide slaget: «Digital News Initiative», kaller selskapet det, og gir 150 millioner euro, om lag 1,26 milliarder kroner, over en treårsperiode for å støtte innovasjon innen digital kvalitetsjournalistikk.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hvorfor all denne godviljen?

EU har helt siden 2010 etterforsket Google for påstander om misbruk av markedsmakt. Det har Google store muligheter til ettersom de har 95 prosent markedsandel i Europa. Det er lite som kan konkurrere med et selskap som til og med har utkonkurrert språket. Ordet «søkemotor» brukes bare av særinger.

Selskapet er anklaget for å favorisere egne tjenester og produkter, slik at de kommer høyere opp på lista når du gjør internettsøk.

At slik favorisering foregår, hersker det liten tvil om. Det er såpass allment kjent at når selskaper skal søkemotoroptimalisere (øke sannsynligheten for å komme høyt oppe på Google-søk), benytter de Googles relativt lite brukte sosiale medier-produkt, Google +, ene og alene for å oppnå høyere plassering. Du treffer ikke så mange på Google +, men du kommer høyere opp på lista når folk gjør Google-søk. Slik er systemet rigget.

En av de som har klaget inn Google for EU-myndighetene, er Microsoft. De var selv under etterforskning av EU for det samme i seksten år, en prosess som endte med en rekordbot på 2, 2 milliarder euro - nesten 20 milliarder kroner. Nå står Google i fare for å få en enda saftigere bot: 10 prosent av deres omsetning på 40 milliarder euro, altså 4 milliarder euro.

Ikke rart de begynner å dele ut journaliststipender.

Google har forsøkt å komme EU i møte, men unionen har ikke latt seg imponere. Det bidrar vel heller ikke til stemningen av Google knapt betaler skatt i landene de opererer. Her i Norge omsatte selskapet trolig reklame for 1,5 milliarder kroner i 2013, men betalte bare drøye 700 000 i skatt.

EU truer ikke bare med bot, men med såkalt «unbundling» - det nærmeste EU kommer en oppsplitting av selskapet, som vil si at de kan nekte dem å knytte samarbeid med andre tjenester på nett.

Den nye sjarmoffensiven mot medieorganisasjonene er en helt åpenlyst strategisk grep fra Googles side. I en tale i forbindelse med lanseringen av «Digital News Initiative» lå det et tjukt lag med velilje overfor både medier og andre aktører som har fått utfordret sine forretningsmodeller i overgangen til det digitale. Googles president for strategisk samarbeid i Europa, Carlo D'Asaro Biondo, sa til og med til Financial Times at Google først det siste året hadde forstått verdien av partnerskap med andre selskaper, og at dette trolig var grunnen til striden med EU.

En type partnerskap som nå også blant annet innebærer en ny, felles reklamebørs der de har invitert inn norske medieaktører som TV2, Egmont, Nettavisen og Dagbladet. Selskapene får dra nytte av Googles inngående kjennskap om nettbrukernes søkehistorikk for å skape mer «treffsikre» annonser.

«Don't be evil» er Googles slagord. Det er en raus påstand fra et selskap med en såpass enorm markedsmakt.

Tydeligvis hjelper det også litt på moralen med trusler om milliardbøter.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook