Gorillaz

Et nødvendig soloprosjekt for Blur-Damon, fordekt som verdens første virtuelle band.

Tegneseriebandet med egne konserter på nettet, Gorillaz, er svært lett å kjenne igjen som en egotrip for Blur-sjef Damon Albarn.

I dette konseptet står han enda friere til å dra sine vindskeive, syrete ideer ut i det kompromissløse og eksentriske. Damon gjør zombie-hip-hop, lo-fi-pyskedelia og hvit paranoia-pop til sine selvskrevne sjangere.

Gorillaz er fragmentert popkultur anno 2001 - ikke alltid i like vellykket tapning. På singelen «Clint Eastwood» blander Albarn og samarbeidspartner Dan The Automator på vellykket vis en slentrende Blur-vise med dunkel, autoritær hip-hop, forblåst præriefølelse og overtoner av angst.

På de fleste andre kuttene er det mer som et litt konstruert og ganske morsomt prosjekt Gorillaz fungerer. På en låt som «19- 2000» framstår Damon som en engelsk sjelebroder av Beck. Og det er definitivt i den samme lekent eksperimentelle og postmoderne retningen Gorillaz går.

Men plata mangler strukturen, låtene og sexappellen til en Beck-plate, og blir således ikke noe mer enn en forbigående happening i påvente av neste Blur-album.