Gøyal Karlsson

ÅLESUND (Dagbladet): Etter at Edvard Hoem kjørte Teatret Vårt i grøfta med sine vidløftige Shakespeare-prosjekter og etterlot etterfølgeren en startpakke på minus 3 mill. kroner, er det kanskje ikke så rart at den nye teatersjefen, Carl Morten Amundsen, starter med ren plankekjøring, Astrid Lindgrens «Karlsson på taket». Ikke nok med det, skakkjørt økonomi har tvunget teatersjefen til både å oversette og iscenesette stykket, visstnok uten ekstra honorering. På generalprøven i Kulturhuset Parken i Ålesund på onsdag var det attpåtil teatersjefen selv som åpnet og lukket dørene for publikum. Man følte seg nesten hensatt til Fawlty Towers og allestedsnærværende Basil Fawlty.

Sterke farger

Derfor er det gledelig å konstatere at «Karlsson på taket» er blitt gøyalt familieteater.

Både store og små moret seg over artige påfunn og muntre sprell under generalprøven.

Kostymer og Even Børsums scenografi oser av fargesterk 60-tallsnostalgi. Nettopp denne milde, ironiske distansen i regi og setting gjør at også voksne vil ha glede av oppsetningen. Barna får sitt så det holder gjennom masse fysiske slapsticks, elleville skøyerstreker og en åpen og scenisk tydelig måte å fortelle en velkjent historie på.

Sjarm

Lars Funderud Johannessen utformer en sympatisk og sjarmerende Lillebror-figur. Mange barn vil nok kjenne seg igjen i ham, der Lillebror går rundt og kjeder seg og drømmer om å få en hund.

Fart i sakene blir det først når lyden av dobbel propell dukker opp utenfor blokkleiligheten, og en vakker og gjennomklok mann i sin beste alder seiler inn gjennom vinduet.

Erik Ulfsby er stor av vekst, kanskje litt for høy, egentlig, til å spille en tykkfallen liten mann. Men høydeforskjellen glemmer man fort i Ulfsbys fornøyelige samspill med Funderud Johannessen, og hans morsomme måte å få ungene til å le av Karlssons selvopptatthet, særhet og egoisme på. Dette er en Karlsson som blåser i alle regler uten å bli slem, en liten helt som vi liker selv om han går litt for langt.

I en rekke biroller lager Christian Greger og Ane Dahl Torp fine figurer. Morsomst er den fomlete sofascenen mellom Pelle og Spice Girls-kloningen Birgit, Lillebrors storesøster. Her er nervøst stemmeskifte og fjortisromanse tatt på kornet - inntil alt ødelegges av en plagsom lillebror og en mann i sin beste alder.

Og kanskje blir det penger i kassa av denne humørfylte og veldreide oppsetningen også. I hvert fall nok til at teatersjef Carl Morten Amundsen kan hyre inn egen dørvakt i tida framover.