Grafisk eksplosjon i «Battlefield»-oppfølger

Vi ser på «Bad Company 2».

SAN FRANCISCO (Dagbladet.no): Det første enspillerspillet fra de svenske «Battlefield»-utviklerne DICE viste at selskapet mestret mer enn bare flerspillerspill.

I «Battlefield: Bad Company» fikk vi følge fire soldater som endte opp med å fokusere mer på gulljakt enn selve krigen de deltok i. Deres framferd var av det eksplosive slaget, og destruksjon av omgivelsene var en viktig og tøff del av spillet.

Viktig ødeleggelse
Når oppfølgeren nå er godt underveis, er det klart at DICE tar ødeleggelsene ett skritt videre. Da Dagbladet.no fikk demonstrert noen scener fra spillet under GDC i San Francisco forrige uke, gikk det ikke rolig for seg:

- Når dette spillet kommer ut denne vinteren, vil det levere på alle «Battlefield»-nøkkelområdene: Lagspill, online kjøretøysbasert krigføring, store åpne områder og ikke minst ødeleggelse, som er veldig, veldig viktig, sa sjefprodusent Karl-Magnus Troedsson i DICE i forkant av presentasjonen.

Det var imidlertid ikke flerspillerdelen av spillet vi skulle få se en smakebit av den kvelden, den skal nemlig spares til E3-messen i juni. Det vi fikk se var et utdrag av enspillerdelen - og det var ikke rent lite, bare det.

Kamp mot russere
Spillets produsent Patrick Bach tok kontroll over Preston, som var hovedperson også i det forrige spillet. Han er sammen med sine tre lagkamerater i posisjon utenfor en liten landsby i et snødekt fjellandskap, og holder oppsikt med de russiske styrkene som holder fort der.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En av lagkameratene har som vanlig ikke tålmodighet til å vente, og sniker seg inn for å starte angrepet - da er det bare å følge etter med riflene hevet.

Og straks dere er inne i landsbyen, går det virkelig hardt for seg. Kulene flyr rundt deg idet du søker dekning, noe du ikke kan gjøre så lenge av gangen ettersom kulene farlig raskt spiser seg vei gjennom dekningen. Vel inne i et hus skyter Preston mot russerne gjennom et vindu, men heller ikke den posisjonen er trygg når en russer med rakettkaster sprenger bort en av veggene.

Lydeffektene fra alle kulene og eksplosjonene bidrar til å virkelig dra deg inn i kampen, og når livet er i ferd med å ebbe ut blir skjermen mer gråaktig og lyden blir fjern og hul - akkurat som om det ringer i ørene.

Destruksjon 2.0
Som i førstespillet kan nær alt du ser på brettet ødelegges, og det ødelegges til gagns i store eksplosjoner idet dere setter igang angrepet for fullt.

Når en rekke russiske tanks melder sin ankomst, er det på tide å kalle inn et flyangrep som effektivt setter en stopper for angrepet. Enorme eksplosjoner knuser tanksene og river ned hus, og røyk og flammer fortsetter å velte ut i et mye større omfang enn det vi har sett tidligere.

- Vi kaller dette Destruksjon 2.0, sier Bach, og forteller at det nå er mulig å ødelegge enda mer enn i førstespillet.

Det tekniske framskrittet fra førstespillet og til det vi får se på skjermen nå virker betydelig. Grafikken er knivskarp og detaljrik, og klarer samtidig å få framhevet de enorme fjellene i bakgrunnen og hver minste detalj i kaoset som foregår litt for nærme nede på ditt plan.

Når flyangrepet er omme, får vi ta del i en på-skinner-biljakt der Preston og lagkameratene fra planet på en lastebil må skyte mot forfølgende russere.

Selv om spillscenen virker lite avansert rent spillmessig, er det helt fantastisk å se snøføyka blåse opp bak lastebilen - og enda mer idet et helikopter blir med i jakten. Scenen slutter brått idet lastebilen kjører inn i en tunnell med helikopteret på slep.

Flere forbedringer
Siden vi ikke selv fikk spille, er det begrenset hvor mye vi foreløpig kan si om selve spillbarheten i «Battlefield: Bad Company 2».

Ifølge DICE skal de ha oppgradert fiendenes kunstige intelligens slik at de ikke oppfører seg som fjompenisser i landskapet samtidig som de har supersyn gjennom geværsiktet, noe som kunne irritere i førstespillet.

I tillegg skal håndteringen av kjøretøyer være bedre, noe som er en klar fordel. Humoren fra førstespillet virker imidlertid fortsatt å være på plass, med vittige slengbemerkninger spredd gjennom sekvensen vi fikk se.

Vi vil helt sikkert få se mer av spillet før lanseringen av spillet på Xbox 360, PlayStation 3 og pc til vinteren, og det er noe vi gleder oss til.